sâmbătă, 28 martie 2009

PLACINTA DOBROGEANA

Daca intrebi orice roman, care e cea mai cunoscuta placinta de pe la noi, iti va raspunde cu siguranta,
Placinta Dobrogeana. Pe vreamea raposatului, stateam in gasca cu orele la cozi interminabile, in Satul de Vacanta din Mamaia, sa apucam o portie. Daca faceai prostia sa te asezi la rand deja cu foamea in prasele, pana ajungeai sa-ti iei portia, erai impregnat de aroma ei, toate celulele tale o doreau, o venerai, calculai banii sa-ti iei cat mai multa, ii priveai cu jind pe cei ce o infulecau gemand cu ochii inchisi, tropaiai la rand de nerabdare, topit de soare si deshidratat, dar ca Spartacus, erai in stare sa faci un scandal monstru daca ti-o lua altul inainte. Si la ce priviri aveam, nu indraznea nimeni. 
Da' si cand iti venea randu'... mamaaaa...
O asa bunatate, gust perfect, aroma taranesca, lega de ea trei, patru beri si deja visai sa o poti avea la fel si maine. Si da, a doua zi o luam de la cap. Aveam pentru ce. 
Au trecut anii si tot nu ma satur de ea. Acum o face Gabita mea. Si nu mai stau la coada. Ce hamesit eram. Dar oare mi-a trecut? Neeeee !!!

- Gabiii, mai faci una?
- Iar?
- Iar!
Multumesc din sufletashul meu parlit de soare, draga Ardnax!

INGREDIENTE
- 1 pachet de foi de placinta de 400 g,
- 500 g de branza telemea nu prea sarata,
(puteti combina telemea cu branzica de casa)
- 500 g smantana,
- 5 oua,
- unt topit,

Ce pofta mi-e!

PREPARARE
Branza rasa se amesteca cu 300 g de smantana.
Se ung cu unt topit, una cate una, doua sau trei foi de placinta,
care se suprapun si deasupra se pune o parte din amestecul de branza
si se intinde uniform pe toata foaia. Faci la fel de 5 ori.

Se ruleaza, cam ca o Havana bine crescuta...

...si se stringe usor, ca o armonica.
Daca ar canta armonica asta... eheee!
"Caltabosii" se aseaza intr-o tava manjita cu unt.

Se machiaza cu unt topit...

...si inainte sa mai faci ceva,
ii admiri si te pupi de mandra ce esti, ca-i facusi singura.

E vremea sa ciuruiesti placinta ca sa rasufle,
altfel in cuptor se umfla-n pene de mandrie, ca-i fudula si-i da branza pe nas.
Pauza, ca nu-i gata de varat in soba!
Mai tre' sa prepari si ceva Potop in ce sa se-nece.
Asta se face din alea 5 oua si cele 200 g de smantana ramasa.

Toate aruncare intr-un castron se zapacesc cu mixeru'...

...apoi cu asta si se inunda tava, sa gâlgâie HAVANELE astea cu branza, ca la cotele Dunarii.

Parca-mi vine sa ma dau cu barca pe lac.
Zici ca-i monstru' Nessie din Loch Ness cu tot neamu' la plimbare.
Ai timp sa-i faci poze 15 - 20 de minute, ca atat mai sta p-afara.

Se vâră "inundatia" in cuptorul incins la 180 de grade Celsius
si se coace, pana se bronzeaza ca la solar.

Ei, cum ti se pare? Parca miroase prin ecran, nu?
Io am copt-o! Nu ca-s tare?

Daca ai gingii de fier si dinti de-otel,
ce mai astepti? Infuleca o portie fierbinte.
Ce-ti mai ramane netopit, (daca-ti mai ramane, mira-m-as)
se poate arunca a doua zi in cuptorul cu microunde
si dupa nici 15-20 de secunde, e ca ieri,
FIERBINTE, arsh...
SI BUNAAA, arsh...
BUNA RRRAU !!!
Mai vrei?
Fa-ti, ca acu' stii!
Hai fiti-ar POFTA BUNA sa-ti fie astazi si maine!!!
- Maestre, baga o Geampara si mai adu o bere,
ca m-am oparit cu placinta!
-Daca n-ai stare!
-Pai ce? Pot?

49 de comentarii:

mihaela spunea...

felicitari pentru toate retele postate si mai ales pentru descrierea lor!:))

Ioana spunea...

Ce bine arata! Cred ca e delicioasa! Eu nu imi amintesc sa fi mancat placinta de asta, dar poate am uitat eu!
:)
Felicitari pt frumusetea asta de placinta!

Marcela S. spunea...

Minunat, minunat, minunat!!! Yummy!
Pupici.

iulia spunea...

Arata minunat placinta, as spune chiar ca ti-a iesit impecabil!! Toate retetele tale sunt una si una, iar felul in care sunt "povestite" este absolut unic pe aici prin lumea culinareselor!! Este de apreciat tot ceea ce faci!! Te pupp si spor la retete!! :))

Gabriela Cara spunea...

Miha draga, iti multumesc! Te pup!

Gabriela Cara spunea...

Multumesc si te invit sa o faci, intr-adevar este delicioasa si nu se face deloc greu. Pupici!

Gabriela Cara spunea...

Si tie iti multumesc, Marcela! Te imbratisez cu drag!

Gabriela Cara spunea...

Ma straduiesc sa va fac si voua cunoscute retete pe care si eu le culg la randu-mi si care mie imi plac tare mult.
Multumesc pentru cuvintele frumoase, scumpa Iulia!
Si eu te pup de mii de ori!

Dana2dor spunea...

Gabitza, tuca-te-as, ca faina placinta oferit-ai ochilor nostri, de pofta mare facutu-ne-ai!
Nici nu i-o arat lui barbatu-meu, ca ma pune iute s-o fac si gata cu regimurile de slabeala dinainte de masa Pascala!
Oricum din partea mea un mare BRAVOOOO!
Pup si o saptamana faina!

Edith spunea...

Ce faaaina e, Gabi! Super. Iar povestirea... un deliciu! :)

lauralaurentiu spunea...

Mooaaaama, ce placintoasa! Super - merita premiul care te asteapta la mine! Te tzuc de nu te vezi!

Paradis spunea...

Gabi draga,MINUNATA PLACINTA TA.Maninc de la iugoslavi burek,si parca a ta seamana cu ce pap eu cind merg la ei in shopping .Arata nemaipomenita placinta asta.Am vazut reteta tare demult pe culi,dar nu m-am incumetat sa fac eu foile...vad ca si tu le-ai cumparata...ufff ce bine.Deci le voi face.Multumesc.

Gabriela Cara spunea...

Eiii, lasa Danutza ca si eu mi-s la cura, da mai scap cate un coltisor de ceva bunut ca n-o fi foc.
Ma bucur tare ca ti-a atras atentia placintoasa asta, ii buna rauuu.
Te pup si numai bine!

Gabriela Cara spunea...

Povestirea, daaa... e opera lui Zamzuu, desigur.
Multumesc, pup!

Gabriela Cara spunea...

Tulai Marie, dar scumpa esti la vedere. Nu ne-am mai nimerit demult la o vorba.
Multam fain de tot!

Gabriela Cara spunea...

Astept cu interes placinta ta si tine-ma la curent cum o fost, cum v-o placut. La placinte inainte!
Pupici!

Cuisinette spunea...

Gabitza m-ai dat gata cu placinta asta, acum sa vad de unde scot foile de placinta. Sarbatori fericite.

Gabriela Cara spunea...

Draga mea, foile le poti face acasa, dupa cate stiu eu, exista o reteta pentru foi pe blogul Laurei Laurentiu.
Te pup si te mai astept!

Unknown spunea...

Acum ma pregatesc sa o fac.
Sigur nu se pune zahar? Am mancat placinta din asta la o cofetarie ana pann si numai la ea sunt cu gandul.
Reteta ta e cel mai aproape de ce am mancat eu.
Multumesc!

Gabriela Cara spunea...

Placinta Dobrogeana este sarata. Poate ce ai mancat nu era Dobrogeana ci placinta cu branza dulce,
Poti sa o faci numai cu branza de vaci dulce si sa adaugi zahar si vanilie, insa atunci vorbim de o alta placinta. Oricum, important este sa iti placa.
Spor la treaba si pupici!

fely2 spunea...

Eu sunt din Dobrogea(Mangalia),sunt mandra ca va sunt pe plac placintele dobrogene....intr-adevar mi-au iesit si mie o minunatie.Va multumesc mult!

Gabriela Cara spunea...

Sa va fie de bine! Si da, sunt invidioasa ca stai la malul marii, nici nu stii cat iubesc marea.
Salutari din prafuita capitala!

BuniNicu spunea...

Arata minunat !!! Voi respecta cu sfintenie reteta , dar daca nu-mi reusesete ..... te rog sa ma anunti cand mai faci tu una.

Anonim spunea...

acum m-a apuc de ea!multumesc !te pup dulce

Anonim spunea...

Reteta asta o caut de citiva ani si nici nu speram sa o mai gasesc vreodata.
Acum, ca intimplator am dat de ea, ma grabesc sa trimit link-ul la citeva persoane f dragi mie si multor cunostinte.

PlACINTA DOBROGEANA a ramas in memoria mea drept cea mai buna placinta mincata vreodata, si da, stateam in Mamaia la coada mult.
Cred ca era acolo "Satul de vacanta" cu "casa dobrogeana", ...si tot asa "casele" reprezentind toate zonele.
(imi mai amintesc doar costumele populare, muzica, "umbrarele" din crengi impletite unde altii- asezati in jurul meselor- infulecau deja aceasta placinta, in timp ce noi inca stateam la rind).

Deci nu e doar o placinta oarecare, e chiar PLACINTA!

Multumesc pentru reteta! miine o incerc.

PS O intrebare, rogu-va: de unde aveti reteta? (e sigur aia originala, de la Mamaia? oooo, nu-mi vine sa cred ca am dat de ea, mii de multumiri!)

Anonim spunea...

Daca nu am pensula de uns pe deasupra , cu ce o pot inlocui? Vreau sa fac aceasta reteta azi ptr iubi meu, cred ca e delicioasa :) Multumesc ptr blog, ma ajuta mult.

Radu-Mihai spunea...

Azi am facut placinta dobrogeana impreuna cu sotia... e foarte buna. Mai comentez si maine ca acum ma duc sa pap, daca-mi mai ramane ceva ca nevasta-mea-i in bucatarie... Salut!

Anca_B spunea...

Cin' m-o fi pus sa intru la voi pe blog,la ora asta?mi-i si foame si nici nu am ingredientele necesare pt. o asa PLACINTA.

Anonim spunea...

Buna seara.As avea o intrebare va rog. Dupa ce adaug amestecul de oua si smantana o mai las 20 minute inainte de a merge la cuptor? va multumesc

Crinutza spunea...

Buna Gabi si multumesc de reteta ,a fost super buna si asa usor de facut.

Anonim spunea...

Buna ziua.Astazi am incercat si eu reteta numai ca nu am avut unt si am folosit ulei de masline si in loc de branza - urda pentru ca familionul nu gusta branza sarata.Sper sa iasa bine pentru ca de cateva saptamani ii amenint pe ai mei ca fac placinta.Oricum la tine arata mai mult decat delicios cum spune fiul meu cel mic.

ophelia1983 spunea...

ce bine arata! imi place tare mult si stilul savuros de povestit! P.S: nu era usor dulce palcintuta asta? sau ma insel eu cumva?

Mihaela spunea...

Aveam in plan o placinta din asta si acum trebuie sa o fac, m-ai convins! Minunata prezentare! :)

Anonim spunea...

Buna ziua,
Am o intrebare; am pregatit si eu aceasta reteta insa cu branza de vaci nu cu telemea si vroiam sa stiu daca foile de dinauntru nu tebuie sa iasa crocante?La mine doar exteriorul e crocant.Poate am gresit eu cu ceva...multumesc.

Gabriela Cara spunea...

Crinutza, sa va fie de bine!

Gabriela Cara spunea...

Sper ca a placut familionului si in varianta modificata.
Toate cele bune!

Gabriela Cara spunea...

Nu, Ophelia, placinta asta e musai sa fie sarata.
Multumesc de aprecieri!

Gabriela Cara spunea...

Mihaela, hai cu dobrogeana :)

Gabriela Cara spunea...

Nu ai gresit cu nimic, asa trebuie sa fie, doar ca mergea si telemea :)

Anonim spunea...

Faina placinta.Daca o fac cu urda si marar o fi buna? Lili din Timisoara

Catalina spunea...

Chiar saptamana asta mi-au facut cu ochiul niste foi de placinta dar nu stiam ce si cum sa le fac...apoi mi-am adus aminte de placinta drobogeana facuta de o prietena de a mamei din tulcea si eram mirata pe atunci cum putea face foi atat de subtiri,eram fascinata...acum ca am gasit reteta asta am sa o pun in practica...si poi vb aceea:cine cauta gaseste :P
Multumim de sfaturi si retete si de bucuria de a fi femei,gospodine si bucatarese,bine nu chiar asa ca tine da macar ne straduim ;)

Anonim spunea...

Acum e la cuptor... si a inceput sa miroasa...imi ploua in gura
Te anunt ce au spus papilele noastre. Iuliana

Cornelia spunea...

Vaaai, am facut si eu saptamana trecuta o "dobrogeana"........e minunata.....si azi cred ca voi recidiva.
Felicitari pentru blog.

AndreeaB spunea...

Am lasat'o linistita sa astepte intrarea la "solar". Norocul meu a fost ca am avut niste branza de "import" pe care mi'am adus'o asta-vara. Sper din toata inima sa iasa buna sa ma mandresc un pic cu delicioasele preparate romanesti...Multumesc din suflet de reteta !

Dulciuri la Desert spunea...

imi place cum ti-a iesit Dobrogeana!!!! O voi incerca cu siguranta!!!! Iar comentariile.... sunt haioase!!! Felicitari!!!

Cornelia spunea...

Nici nu mai stiu de cate ori am facut-o. Este cea mai buna placinta...ever

Anonim spunea...


Buna seara,

Ma numesc Maria si am facut si eu aceasta placinta in seara aceasta dupa multe amanari...
Am urmat pasii cu strictete si am avut surpriza ca la cuptor ouale sa devina omleta. Mi-a iestit o placinta dobrogeana cu omleta deasupra. Va rog sa imi spuneti cu ce am gresit ca sa o pot face din nou.

Va multumesc!

Gabriela Cara spunea...

Maria draga, ai lasat-o macar jumatate de ora sa stea cu ouale si smantana puse deasupra? In tot acest timp mai iei tava si o apleci in toate partile ca sa se patrunda bine cu acest lichid. Nu mi s-a intamplat si nici nu am mai auzit pe cineva sa pateasca asta. Imi pare rau!

Anonim spunea...


Buna seara,

Da am urmat reteta indeaproape. Dar nu este nicio problema, am sa o fac pana iese cum trebuie.
Felicitari pentru blog, il vizitez foarte des si ma inspir din el.

Cu drag,

Maria