sâmbătă, 4 aprilie 2009

CIORBA DE CARTOFI CU AFUMATURA

Este o reteta specific ardeleneasca, doar ca prin partile locului
ciorbele nu se prea acresc cu bors. Oi fi eu ardeleanca prin nascare si educatie,
dar ciorba la mine e musai sa fie acrisoara, asa ca in Regat
si ca sa impac neamurile, iata o ciorba ardeleneasca, acrita ca in Regat,
preparata de o ardelenaca, mancata cu pofta de un Ragatean.
Poftiti la masa, moldoveni, olteni, dobrogeni, banateni,
patagonezi, suedezi, americani, japonezi si ce neamuri mai avem prin tara.
Inspiratie si multumiri, Khalima,

INGREDIENTE
- 1 ceapa uscata, de marime medie
- 1 legatura de ceapa verde
- 2 morcovi
- ciolan afumat, dar merge orice afumatura
- 2-3 cartofi
- bors sau zeama de varza
- 1 legatura de leustean, proaspat sau uscat
- 2 galbenusuri
- cca. 300 g de smantana
- sare dupa gust

PREPARAREA
Se calesc, ceapa uscata, ceapa verde, tocate marunt,
impreuna cu morcovii taiati rondele.

Se adauga afumatura.

Se completeaza cu apa, suficienta cat sa fiarba toate la un loc.

Cand carnea este aproape fiarta, se adauga cartofii,
taiati bucatele si se mai lasa pana fierb si cartofii.

Se adauga borsul, fiert separat si leusteanul.

Dupa cateva clocote, se da la o parte si se lasa sa se racoreasca putin.

Intre timp se amesteca bine galbenusurile cu smantana.

Cu acest amestec se drege ciorba, cu mare atentie...

...luand cate o lingura din ciorba inca fierbinte si diluand amestecul,
pana cand acesta ajunge la aceeasi temperatura cu ciorba,
evitand astfel taierea smantanii.

Se serveste calda, dreasa obtional cu mujdei de usturoi,
langa o ciusca murata (ardei iute), cu pita de casa.

TATI NEAMURILE,
NO, POFTA MARE LA CIORBA !!!

28 de comentarii:

ama spunea...

gand la gand cu bucurie :) si eu mi-am cumparat o afumatura sa fac o ciorbita de cartofi :D
tare bine a iesit a ta. eu obisnuiesc sa o fac cu rantas, dar poate incerc si eu acum alta metoda :)

Carmen L spunea...

Mi-a mers la suflet introducerea.Draga mea am sa prepar totusi ciorba acrind-o cu otet, nu papam cu bors,nu-i cu suparare da?
metoda si ingredientele respectate cu sfintenie.
Alte dati, inlocuiesc leusteanul cu tarhon. Tare buna ciorbita,imaginile sunt de revista, Gabi.

Gabriela Cara spunea...

Folosesc rantas foarte rar, la anumite retete.
Ciorbitza asta e dreasa cu atata smantana de zici ca-i ciorba de burta.
Spor la treaba!

Gabriela Cara spunea...

Nu-i suparare, Doamne feri! Fiecare poate s-o acreasca cu ce doreste, sunt multe persoane care o prefera dulce, fara pic de acritura. Gusturile nu se discuta!
Multam de aprecieri, fato! Te astept cu impresii.
Pupici!

Anonim spunea...

Interesanta reteta, si gustasa cred, insa la noi in Ardeal ciorba de cartofi, la fel ca cea de fasole boabe sau pastai nu se face niciodata alba, e intotdeauna rosie, se foloseste boia dulce de ardei si se poate face putina ingrosala cu faina si bulion... Si tarhonul nu are cum lipsi din ciorba asta... Pofta buna!!

Gabriela Cara spunea...

Cate bordeie, atatea obiceie.
Nu stiu din ce zona a ardealului esti, insa, in Alba se face exact ca in reteta data. Cunosc si ciorbita de cartofi de post care, intr-adevar se face usor rosie, dar aia e alta papica. A afirma ca nu se face niciodata alba, si aici ma refer strict la ciorba de cartofi, cred ca este o exagerare.
Mi-ar place daca ai putea sa iesi din anonimat, ca asa e frumos! O zi faina!

mihaela spunea...

f buna ciorba, eu sunt ragateanca crescuta in deva si ciorbele de cartofi pe care le-am mancat eu sunt toate ALBE....

minodora spunea...

buna! akm am sa incerc reteta ta...sunt sigura k e f buna.in legatura cu anuntul dat de anonim sa stiti ca are dreptate sunt parti in ardeal unde se face rosie (cu bulion) eu la fel am mancat de cand am fost mica doar acum incerc eu ciorba alba.eu sunt ardeleanca din mures asa k difera foarte mult de la jud la jud.

kamessytta spunea...

Dupa cum ai spus cate bordeie atatea obiceie...ehehe....Dar rantas la ciorba de cartofi cum zicea cineva???Faina cu cartofi nu mi se pare deloc potrivit.Iar rantasul chiar deloc nu e bun pentru sanatate.La unele ciorbe unde chiar trebuie ceva faina pun un amestec de faina cu apa ca o smantana si iese super bun.Dar nu la ciorba de cartofi.Mie imi plac foarte mult ciorbele de cartofi asa:Cu tarhon si otet sau cu leustean si bors, sau cu cimbru si zeama de varza si la toate smantana sa o pun direct in farfurie cat vreau eu dupa gustul meu si fiecare in farfuria lui( de la sotul meu citire)hehehe.Dar are dreptate oarecum, unii vor mai multa smantana altii mai putina sau deloc.Felicitari pentru blogul minunat!De cand fac retetele tale mi-am cumparat haine cu un numar mai mare....hehehe.

Gabriela Cara spunea...

Eiii, Kamessyta, asa este, gusturile nu se discuta si chiar la mine in casa sunt atat de diferite. Important este sa facem totul dupa gusturile si preferintele noastre si nici o reteta nu este batuta in cuie, putem varia pe aceeasi tema.
Imi pare totusi rau ca a trebuit sa-ti schimbi garderoba:)
Acum, ca a trecut vacanta, voi intra si eu in normalitate si sper ca imi voi gasi timp sa mai postez cateva retete.

Anonim spunea...

cele mai simple retete sunt si cele mai bune!
eu sunt bucatar amator!
mama ardeleanca ,din Albac,Reghin!
tata regatean,din Peris!de Bucuresti!
exista si de Mures!
desi ma amestec in treaba muierilor,le iubescsi le respect!
de cate ori pun de o reteta am rabdarea sa ma uit in bucataria altora!
aici am gasit reteta cu ingrediente la indemana!
E si anotimpul prielnic!
eu avand si o radacina de patrunjel,si o sfecla rosie ,micutaam pacatuit si am schimbat reteta !ne avand smantana!
cea din comert,s-o manance producatorii!,am pus o lingura de untura in timpul calirii!
nu-i bai cu colesterolul!
borsul e de tarate! nu din cel de supermarchet!
!
dar meritul e al Tau !
Am avut curaj la bucatareala!
mi-am notat adresa si voi accesa cu incredere in viitor!
ss.ION deleanu.

Anonim spunea...

Foarte tare reteta....prima mea ciorba si mi-a iesit ffff buna.

Anonim spunea...

Eu sunt nascuta in Orastie(jud Hunedoara), insa am copilarit in Teius(jud Alba)si in jud Bihor. La noi in case :), ciorba de cartofi se face neaparat cu boia de ardei si tarhon in otet. Practic, noi o "acrim" cu 2-3 linguri din otetul de pe tarhon. Smantana se pune in farfurie si bineinteles, se serveste cu salata de ceapa rosie si pita proaspata :)
In orice caz, azi am gatit ciorba ta, pentru ca sotul meu cipriot iubeste acritura in ciorba. Felicitari! A fost incantat!

iraida spunea...

Buna ciorbica si eu o fac la fel, desi eu sunt o amestecatura de ardeleanca cu unguroica si sotul neamt si moldovean ii place cum gatesc de tate natiile, am facut si eu ciorbica dar am adaptat-o putin am pus 2 napi si 2 cartofi caci in Ardeal napul este la loc de cinste, desi sunt ceva ani de cind suntem plecati din tara, dar inca gatesc romaneste.Toate cele bune.

Mariana spunea...

Am pregatit aceasta ciorba, este nemaipomenit de gustoasa .Multumesc mult pentru reteta.

COSMINA spunea...

draga mea ai facut o ciorba pe cinste, am facut-o si eu si a iesit super, te pup si multa sanatate

Antonina Sofia Sociu spunea...

Moammaa...o nebunie de arome. Ador ciorba asta...chiar daca stilurile sunt diferite... gustul este indubitabil de necombatut.

Anonim spunea...

Eu zic ca tarhonul e secretul la ciorba asta, si niste bors... mama iti scurcircuiteaza creierul. Super buna (si facuta de baiat :) )

Petrica spunea...

si eu fac aproximativ la fel , pentru cine nu stie este EXCELENTA !!! ai mei mananca pana dau pe afara ! Eu sunt dobrogean din constanta, si ma pricep bine la bucatarie, bravo pentru prezentarea retetei.

Oana spunea...

Eu am crescut si traiesc in Cluj de o viata si aici in inima ardealului ciorba de cartofi e exact ca reteta ta. E musai sa ie alba si sa ii dai smantana si ou cat incape. Merge si cu tarhon si cu leustean si uneori se serveste si cu salata de ceapa ca cea de fasole. E foarte buna!
Spor in bucatarie.

Anonim spunea...

nu e cam ciudata combinatia bors- smantana? din inertie am fcaut si eu asa dar mi-a placut mai mult cand nu am pus bors

ContiuM spunea...

Buna, Cara,
imi lasa gura apa doar citind reteta si vazand pozele. Abia astept sa o gatesc. Dar, spune-mi, te rog, e permis borsul magic (din magazin) in locul borsului? Eu nu stiu sa il fac pe cel de casa si am citit niste retete - mi se pare foaaarte complicata prepararea lui si ia mult timp. Mersi anticipat :D

Florina spunea...

Tocmai am facut si eu ciorba! A iesit foarte bine. Multumim pentru reteta!

Dan Daniel spunea...

acum incerc si eu reteta ta...sper sa-mi iasa :)

Anonim spunea...

kriminala! am facut dupa Craciun asa ceva, a iesit Super, iar acum dupa Anul Nou fac iar! O sa fie o ciorba pe care o voi face saptamanal, super reteta!

Unknown spunea...

Am terminat si eu de facut aceasta ciorba delicioasa, insa in loc de bors am pus moare de la varza.E absolut delicioasa.Multumesc pentru reteta.

chalapa spunea...

Felicitari! De 3 ani fac reteta asta de la tine dar ,cu parere de rau ,de-abia acum mi-a venit ideea sa iti multumesc.O idee foarte buna si o mancare superba!
P.S. Presupun ca de asta ma pune sotia sa ii fac mereu de mancare ciorba de cartofi....sunt barbat la cratita si nu imi e rusine..:)) ;) :p

Accesorii Termopane spunea...

Multumesc de reteta.
Baiatulmeu de 10 ani ma pune mai mereu sa-i fac ,mai ales ca el este certat cu ciorbele si aceasta si cea de burta sunt preferatele lui.
Astazi credca am intrat pentru a zecea oara ca sa mai vad odata reteta sa nu uit nimic sa pun in cratita.