luni, 24 ianuarie 2011

PAINE CIABATTA

Vereeee, cand vine vorba de paine, pai sa nu stai in fata Gabitei sau a Sarei, fiica-mea, cu d-asta proaspata, ca oricat ar fi de satule, se-nfig ca termitele. Si pana nu disloca o cantitate record pe unitatea de timp, nu se lasa, frate. Tre' sa le vezi. Gabi geme de placere si ca sa se scuze, o baga p-aia cu: "Zamzuu, nu-mi e foame, da' mi-a pofta", iar Sara vine la paine, fura un dumicat, mesteca ca drogata si inainte sa termine, e iar cu mainile-n sertar si cu rezerve strategice ascunse prin buzunare, ne spoineaza sa se asigure ca n-am vazut-o. Doua specii periculoase de daunatori ai painii. Da' le dau circumstante atenuante, ca toti facem cam la fel. Asta e povestea cu painea clasica, dar daca se pune Gabita-mi pe cocalit si brutarit, se dubleaza amenintarea, ca ma bag si eu la inaintare si concasorul meu e mai feroce. Zici ca-s excavator d-ala cu roata imensa care musca din peretele de roca. Nici chiar tu nu te poti abtine, mai ales cand mandra mea scoate din cuptor niste bombe italienesti, aburinde de-ti croseteaza narile, imbuiband aerul din camera cu miros de paine coapta, cu coaja crocanta ca sticla si miez pufos si gaunos ca schwaitzerul.

PAINICI CIABATTA

...le zice. Ma intreb de ce s-or numi asa?
Poate de la
CI-AS BATE LA TINE NEVASTA, DACA NU-MI FACI!
reteta culeasa si adaptata de pe blogul Andreei, DIMINETI INSORITE


INGREDIENTE
Pentru 8-9 painici medii,
pentru ca in cuptorul meu pot coace pe doua niveluri.

- 1150 g de faina trei nule sau din cea speciala de paine, tip 650
- 22 g sare
- 8g drojdie uscata
- 4 cupe de apa la temperatura camerei
-2 linguri de ulei

PREPARARE
In vasul robotului...
(eu abia il astept pe cel de sus, din bannerul de la BILANCIA)
se amesteca toate ingredientele,
mai putin uleiul, timp de cateva minute.
La final se pun si cele 2 linguri de ulei.
Aluatul obtinut se rastoarna pe blatul uns usor cu ulei.

Tragand usor de laturi, se intinde in forma de dreptunghi,
apoi se impacheteaza si se pune intr-un vas curat, uns cu ulei,
pentru un timp de 10 minute.

Operatia de intindere si impachetare se repeta de inca trei ori,
la intervale de 10 minute.

Se pune aluatul la crescut in acelas vas,
acoperit cu folie alimentara,
pana isi dubleaza volumul.


Se infaineaza bine blatul de lucru,
la fel si mainile, apoi aluatul se rastoarna cu blandete.
Se portioneza in cate bucati doreste fiecare.
Eu am portionat in 9 painici medii.
Se ia fiecare bucata si se intinde in forma de dreptunghi,
nu cu sucitorul, ci cu mana si se face o impachetare in trei,
venind cu marginea stanga catre 2/3 treime din suprafata
si acoperind-o perfect cu partea dreapta,
la fel cum sunt impaturite foile din plicurile postale moderne.

Se aseaza cu impachetarea in jos
si se lasa la crescut pe masa infainata,
acoperite cu folie alimentara, pentru 45-60 de minute.

Se tapeteaza tavile cu foi de copt,
se iau painicile crescute, se intorc cu impachetarea in sus,
se netezesc cu mana si se intind usor in aceeasi forma de dreptunghi,
repetandu-se pentru ultima data impachetarea in trei,
urmata de asezarea in tava cu impachetarea in jos
si se lasa la crescut circa o ora, acoperite cu folie alimentarta.

In acest timp, cuptorul se incinge la 250 grade Celsius.
Pe fundul cuptorului se aseaza un vas cu apa.
Dupa cresterea finala, tavile se introduc in cuptor ...

...si se tin pana se rumenesc painicile.
Se obtine o coaje crocanta,...


...iar miezul e foarte pufos si aerat.

Ei bine, abtine-te daca te tin curelele.
Satul, ghiftuit, indesat sa fi si tot...

POFTA BUNA, la furat...

30 de comentarii:

Bianca spunea...

Super painica asta!!!
salvez si eu reteta poate ii vine randul
Pupici

Sarea in bucate spunea...

cat de bine arata.....:)imi place interpretarea ta in a traduce ciabatta(papuc)...nici eu nu stiu de ce o numesc asa italienii,nu mi se pare sa semene cu un papuc:))dar stiu ca e tare gustoasa!feliciari pt tot ce faceti:)

ghiocel07 spunea...

Am intrat, am vazut, am furat! Am si eu ceva asemamator dar nu impachetata. Trebuie sa incerc. Multumesc.

Naina spunea...

Pai la asa painici le intelegem pe Gabi si Sara....:-))

Unknown spunea...

Are aspectul unei adevarate ciabatta, bravo!!!
Pe curand.

Happy spunea...

Nu ma tin bre curelele! Iar dacă-i caldă, ie buna cu niște unt și niște miere. Dameash palme-n ea de cură!

Unknown spunea...

Ce bine arata painicile voastre! Cred ca sunt minunate la gust! Iti inteleg si eu fetele acum:D.

zamzuu spunea...

Bianca draga, sa crezi ca-i super, dar e la fel de super si la disparut, ca nu se hodine prea mult prin preajma mesii ca vin extraterestrii si o papa, doar asa se explica cum de dispare asa iute.

zamzuu spunea...

Draga "DOAR TU", cu asa reteta sa-mi tot dea papucii Gabita, ca nu ma supar. Si de trei ori pe zi, daca se poate...

Andreea spunea...

Foarte frumoase au iesit Gabriela! Ma bucur mult ca ati incercat-o. Au un gust si-o textura superbe.
Te pup, w-end placut. :)

Irina spunea...

Excelent, ca de obicei!

pansy spunea...

gabriela,ca de obicei esti grozava.ma faci sa incerc si eu painea asta.si n-ar trebui ca am luat proportii ingrijoratoareimi place painea,helas ! asa ca am s-o incerc musai si pe asta.

Anonim spunea...

cat inseamna 4 cupe in ml?

Gabriela Cara spunea...

1cup= 240ml

Gabriela Cara spunea...

Iti multumesc Andreea pentru asa reteta buna si am mai pus ochii si pe altele, tu stii cat de tare iti admir retetele, nu ma lasa inima sa nu mai incerc si altele.
Te pup cu drag!

Gabriela Cara spunea...

Happy-lino, da-o in suparare de cura ca inca n-o venit primavara. Atunci intram si noi pe buruieni si iar fac pauza la copturi. Enjoy!

Gabriela Cara spunea...

Pansy, pe tine tre sa te intalnesc :)

Gabriela Cara spunea...

Irina, te pup! Sunt un mare fan al copturilor si cu siguranta fac briosa ta, ca mi-a facut cu ochii :)

Gabriela Cara spunea...

Ghiocel, ma bucur si te astept sa-mi scrii impresiile tale dupa ce o degusti.

Gabriela Cara spunea...

Naina, doar ne cunoastem, acum stii si tu.

Gabriela Cara spunea...

Daniela, intr-adevar si gustul si aspectul o dovedesc ca este o ciabatta adevarata, meritul Andreei, caci de la ea am luat reteta.

Gabriela Cara spunea...

Iulia, multumesc! Pupici!

Antonina Sofia Sociu spunea...

Frate, ce nebunie de paine pare sa fie Ciabatta asta.. Vreau si eu sa pap. Daca n-am masina de paine, pot sa ma pravalesc pe vas si sa framant la aluat? Iese ceva sau ba?

Gabriela Cara spunea...

Eu nu am framantat coca la masina de paine, doar m-am jucat cu ea putin in robot pentru ca nu necesita o framantare laborioasa, asa ca... da-i bice :))

Anonim spunea...

Buna ziua,as dori si eu sa stiu cati ml inseamna o cupa?
Multumesc.

Gabriela Cara spunea...

1 cup= 250ml

Aurica spunea...

ce bine arata, pufoasa, crocanta si proaspata si atat de apetisanta..foarte, foarte buna :)

Miha spunea...

woaw... acum am descoperit reteta asta.
Oare la masina de paine nu merge framantata?

Gabriela Cara spunea...

Se poate framanta si la masina de paine, apoi o scoti si o lucrezi pe masa.

Anonim spunea...

GORGEOUSE !!!!!!!!!!!!! Am incercat reteta,a intrat mai multa faina...rezultatul final...am mincattoti 4 piinea goala ca n+am mai apucat sa ungem cu nimic si acum stam cu burtile in sus ca focile...Ptiuuuu,cine m+a pus sa fac reteta asta ca s+a dus pe apa simbetei cura mea