luni, 6 aprilie 2009

PAPANASI

- Si ca desert va recomand Papanasi cu dulceata si smantana!
Ehei, de cate ori am auzit vorba asta...!
Cati bordeie, atatia obiceie, ca la cati ristaurante se egzista pi lumea aiasta, cam tat atatia retzeti di papanasi, bre.
Putini la numar ii prepara ca lumea, de parca ar fi si greu de facut.
Dragii mei, reteta e atat de simpla, ca n-ai cum sa o ratezi. Doar sa vrei si o poti face nashpa, alt fel iti va iesi OK.
Conditia este sa-ti alegi cu grija branza. Musai proaspata, grasa si dulce.
Si dupa ce dati gata o tava cu minuni d-astea, poti sa-l privesti de sus, chiar daca stai jos,
pe chelnerul care iti tranteste in fata, cu un zambet ciubucar, o portie rece sau reincalzita de...paparude de PAPANASI si sa-i zici mandra:
- Baiete, cheama bucatarul sa-l invat EU cum se fac. Daaaa?
INGREDIENTE
- 500 g branza de vaci, proaspata si grasa
- 70 g zahar tos
- coaja rasa de la 1 lamaie
- 2 oua
-1 lingurita bicarbont de sodiu,
stins in 2 -3 lingurite de zeama de lamaie
- 200 g faina
- ulei pentru prajit
- un praf de sare

PREPARARE
Se amesteca branza de vaci cu un praf de sare...

... zaharul, coaja de lamaie si...

...doua galbenusuri.

Se adauga bicarbonatul stins in zeama de lamaie.

Albusurile se bat spuma si se adauga la compozitie.

Se inglobeaza cu miscari usoare, de jos in sus.

Se adauga cca. 150 g din faina totala,
restul urmand a fi folosita la formarea Papanasilor.

Se amesteca toate ingredientele, apoi se formeaza bulgarasi din aluat.
Mai ca te-ai lua la lupta cu cineva cu asa mandretze de munitie.

Inainte de a-i plonja in ulei, le arati cine-i sefu-n casa si-i impungi cu degetu-n mijloc,
asa, doar sa stii de unde vei incepe sa-i infuleci. Ca asta-i asteapta!
Se "bronzeaza" in ulei incins, pe ambele parti, pana se rumenesc uniform, ca la plaja.

SFAT!
Nu aprindeti ochiul flacarii la maxim.
Riscati ca focul sa-i ia prea repede si in interior sa ramana cruzi.
Si-o sa mancati un soi de piure crocant.

Se servesc PROASPETI, FIERBINTI, dar...
la fel de bine se pot "reanima", pentru 10-15 secunde in cuptorul cu micro-unde.

Se pot "coafa" cu un coc de gem acrisor, daca smantana-i dulce,
sau cu o freza din dulceatza, daca smantana-i usor fermentata.
Da-ti frau liber imaginatiei, smecheria-i sa fie fierbinti,
ca smantana, topita "de dorul lor" sa o ia la vale spre farfurie,
dizolvand in cascade franturi din gemul peste care trece alene.
Mamaaa, ce pofta mi-e!
E clar, Gabi maine are treaba.
FACE PAPANASI PENTRU MOI !!!
Uite-l mama cum arataaaa, manca-l-ar tata...si pe fra-su'...si pe sor-sa...si pe tot neamu'...
POFTA BUNA !!!
...mmm, cu smantana topitaaa...
...si cu gem de visine...
...sa nu, cu dulceata de trandafiri...
...sau si mai bine, de ciresi amare...
...sau...
- GABIIIII, VREAU PAPANAAAAASI !!!!
- IAR?
- DA, TE-OFTICI?

51 de comentarii:

tatiana spunea...

Mi s-a facut o pofta, mareeeeeeeeee! Arata fabulos!Super retete!

Flor spunea...

Ti-au iesit super faini! Si eu ador papanasii si nu am mai facut de mult timp! Adevarul ca n-am mancat in nici un restaurant asa cum ii fac eu acasa! Pupici fetei harnice!

Gabriela Cara spunea...

Multumesc Tatiana!
Nu sunt deloc greu de facut, intr-o jumatate de ora din momentul in care te pui la treaba, ai desertul gata.
Incearca, sa vezi ce pufosenii vor iesi!

Gabriela Cara spunea...

Eu fac des papanasi pentru pofticiosii mei si intotdeauna sunt insuficienti.
Cei preparati in restaurante, contin multa faina, iar gustul se apropie de cel al gogosilor.
Te pup si eu, draga Florance!

Marcela S. spunea...

Sunt asa de apetisanti!...O sa-i incercam dupa Paste. Pupici.

Talita spunea...

Wow! Those look great! How soft the dough is!

lauralaurentiu spunea...

Vaaaai, Gabi, cum pot sa arate! Ca mi s-au lipit pupilele de monitor si nu vor sa se dezlipeasca :))! Superbi - recunosc si meritele lui Zamzu ;) ! Multumesc pentru vizita, te pup!

Gabriela Cara spunea...

Marcela, de abia astept sa ii savurezi. Te astept cu impresii.
Te pup si iti doresc un Paste Fericit alaturi de familia ta!

Gabriela Cara spunea...

Thank you!

Gabriela Cara spunea...

Multumesc si eu Laura! Ma bucur ca ti-au placut pozele, dar sa vezi cu gust fain au, superpufosi, noi suntem topiti dupa ei.
Te pup, fata harnicuta!

mimi spunea...

iesti nemaipomenita la comentarii ieste super reteta trebuie sa o prepar pt niste straini care vin an Romania si le plac Papanasi pusiiiiii

Gabriela Cara spunea...

Ma bucur sa aud ca-ti plac, ma gandeam ca tre sa fie si putin amuzament in orice lucru serios.
Spor la treaba, sunt sigura ca iti vor place, sunt atat de pufosi! Singura conditie este sa ai o branza scursa bine de zer, eu folosesc pe cea grasa de la Milli.
Pupicei!

Monica spunea...

Cam cati papanasi ies din cantitatile astea? Vreau sa-i fac pentru o petrecere romaneasca aici, in Canada, si vreau sa ma asigur ca vor fi destui pentru toata lumea - sigur se vor infige in ei, ca toti le ducem dorul. Desigur, vom folosi optiunea "incalziti la microunde", ca nu stau sa prajesc papanasi pentru un regiment in plina petrecere.

Serban spunea...

Doamne de mult nu am mai mincat asa ceva. Mincam numai la restaurant, nu am cutezat niciodata sa ma lupt cu ei in bucatarie. Dar vazindu-i asa pufosi nu mai pot astepta si voi face si eu in we. Poate mai pica si un musafir sa il inebunesc. Multumesc pentru toate retetele. Multe sint de facut. Pup mult

Gabriela Cara spunea...

Mie imi ies 20 potriviti, uneori 22, dar zic ca daca imparti coca in 20 de bile sunt numai buni. Spor la treaba si petrecere frumoasa!

P:S: Ai grija la foc sa nu fie prea mare, sa nu ii ia focul prea tare si sa ramana cruzi la interior, sa fie potrivit.

Gabriela Cara spunea...

Serbane, cei de la restaurant au mai mult gust si consistenta de gogosi, nicidecum gustul adevaratilor papanasi,ca doar branza de vaci trebuie sa predomine si nu faina.
Ma bucur tare mult ca ti-am atras atentia cu cateva din retetele postate de mine si iti urez spor la treaba!
Iti doresc din suflet sa iti impresionezi musafirii cu tot ce le faci tu bun.
Pupici!

Serban spunea...

Mmmm, am facut minunile de papanasi dar sint suparata pe tine. Nu mi-ai spus ca se termina asa de redepe. Aproape ca nici nu i-am vazut pe toti terminati ca au si disparut. Ma rog am mai si dat la vecini, dar... unde sint ceilalti? Si apropo nu Serban i-a facut. El in afara de stiut sa minuie cu mare maiestrie furculita si sa se bata cu vitezie cu cutitul altceva nu prea mai stie in bucatarie. Dar apreciaza ce fac. Si fac multe. Am milioane de retete fff bune. Intr-o zii poate ca voi creia si eu un site. Si as vrea sa te mai intreb ceva. Unele retete de papanasi sint cu praf de copt si altele cu bicarbonat. Care sint mai bune sau daca este o diferenta? Ai tai sint excelenti (mai aveam reteta si de la nasica (care ii facea buni) si ea tot cu bicarbonat ii facea. Dar am pus mai multa faina ca altfel nu puteam sa ii modelez. Erau curgatori. Brinza a fost de vina dar nu am alta. Poate ca ar fii trebuit sa o scurg mai intii. Era ca o crema nu asa de zgrumturi ca brinza de vaci. Si inca ceva. Cu ce as putea inlocui amoniacul (aici nu se gaseste) si as vrea sa fac o prajitura care il are in compozitie. Pup mult, Nina

Catalina spunea...

Am testat reteta ta si tin sa-ti multumesc pentru inspiratie. Papanasii n-ai iesit buni, ci GENIALI!:) Este prima oara cand fac acest desert si cu siguranta nu va fi ultima:)
Inca o data multumesc pentru ca ai impartit cu noi reteta.

Gabriela Cara spunea...

Draga mea Nina, fata a lui Serban, nu te pot ajuta cu nimic. Iti pot spune ca clar nu poti folosi bicarbonat in loc de praf de copt si invers. Fiecare reteta cere ceva anume si aia tre sa-i dai. Cat despre amoniac alimentar, iar m-ai pierdut, ca il folosesc ata de rar... Bicarbonatul de sodiu (amoniu) e ceva mai slab si nu miroase atat de tare ca amoniacul, deci el e singurul din neam cu care-l poti inlocuii. Chimic vorbind. Dar nu te pot indruna 100%, ca nu am facut niciodata incercarea asta.

Dar sa revenim la papanasi...

Asta-i meteahna lor, sunt putini si cu picioare, ca fug, dispar de pe platou, de parca i-ar inghitii pamantul. Nu zic ca ca ei ar fi vinovati, dar i-ai chestionat cumva si pe-ai tai? Iti spun eu, sigur ei i-au furat, ca si ai mei fac la fel. Oare de ce?

Gabriela Cara spunea...

Sa fi sigura ca nu a fost ultima data. Si te asigur ca ti-ai dat foc la valiza. Ai tai or sa te piseze, marunt si-o sa-i faci ca mine, iar si iar. Si cand crezi ca i-ai saturat, iar iti vor cere. Deh, daca-s GENIALI.
Ma bucur sincer ca v-au placut. Sa va fie de bine si alor tai si tie, draga Catalina.

Serban spunea...

Gabe,reteta este nemaipomenita, dar tot nu am retinut-o cu toate ca am facut-o de multe ori in ultimul timp, la cerintele copiilor veniti la noi 2 saptamini de sarbatori. Si as vrea sa o listez, am incercat dar nu reusesc. E vre-o problema la mine sau nu se poate din cauza furturilor de retete? Nu vreau pozele ci numai cantitatile sa nu fac potecute bucatarie-birou unde e calculatorul.Poate din cauza ca eu am Mac? Pup mult si la multi ani cu intirziere. Nina

Gabriela Cara spunea...

Nu stiu de ce, poate a facut ceva setari la blog sotul meu, o sa-l intreb. Hehe, si noi tot cu Mac-urile suntem, asa ca nu are cum sa fie asta motivul.
Ma bucur ca va place, te pup si multumim de urari!

Valentin spunea...

Simona va fi prietena cu reteta de papanasi astazi :-)

Anonim spunea...

e grav,am balit pe laptop :))))
Felicitari pt blog,e prima mea vizita si dupa ce am vazut cum "dumneatale" ai facut minunatia de maioneza..m-am abonat la blog.Nu se mai poate,gata,m-a apucat si eu de bucatarit. :-))))

Anonim spunea...

Sunt ff gustosi....i-am facut si au sunt SUPER!!!!

Constantin spunea...

mda foarte buni arata am facut si eu dupa aceasta reteta mi-au iesit buni la gust dar nu au crescut nu stiu dc s-au blegit :D ,,, in rest totul e ok trebuia cumva sa ii prajesc in baie de ulei adica sa treaca uleiul peste ei?

Anonim spunea...

cu mare parere de rau am facut si eu aseara si nu au iesit deoarece nu a fost suficient 150g de faina....pacat....asa in imaginile astea arata super....dar reteta este de departe corecta

Gabriela Cara spunea...

Imi pare rau ca nu ti-au iesit, dar asta nu inseamna ca reteta este incorecta. Am specificat ca se pun la inceput 150g faina dupa care restul urmeaza a se incorpora odata cu formarea papanasilor. Se poate ca branza pe care ai folosit-o sa fi fost prea zemoasa si atunci este normal ca faina sa fi fost insuficienta. Incearca cu branza de vaci grasa de la Milli, eu numai cu ea ii fac si intotdeauna am avut rezultate excelente, se poate vedea in imagini cam care este consistenta aluatului inainte de prajit si cat de pufosi sunt dupa.
Zic si eu pacat ca nu te-ai semnat, ca sa stiu cui ma adresez.

Ioana spunea...

Mie mi-au iesit, reteta e ff gustoasa. Succes si voua

cristina spunea...

Super buni!!! Am facut de dimineata, au iesit extraordinari.

Anonim spunea...

buna sunt Simona.
suna foarte bine reteta ta si as vrea sa o incerc. Am doar o singura intrebare: ce fel de smantana folosesti? cea normala din comert? sau poate poti sa-mi spui denumirea
multumesc mult

Anonim spunea...

Cu asa minunatii cum sa mai dam kilele jos? Cine poate sa-i faca si sa manace doar 2-3, sa faca reteta, cine nu.... o sa pateasca la fel ca mine.... intinsa pe canapea, ca nu mai pot nici sa ma misc de cati papanasi am in stomac... dar cu un zambet imens....
Cand o sa fiu in stare sa ma ridic mai fac un rand!

Visez cu papanasi... spunea...

Buna tuturor!
Am incercat si eu reteta asta ochioasa de cateva ori, pentru ca ma topesc ca smantana pe papanasi cand ii vad asa pufosi si apetisanti.
Din pacate nu mi-au iesit prea crocanti la exterior si necopti la miez, desi am respectat indicatia cu focul potrivit. Cred ca vina sta pitita undeva in "gadget"-urile mele de bucatarie, mai precis in vasele in care ii prajesc: am incarcat in ceaun (asa stiam ca se fac), in tigaie de teflon si chiar si in...oala de inox. Bineinteles ca la faza cu oala de inox am fost cea mai neinspirata si mi-au explodat...a nu se incerca acasa!!!
So...intreb in disperare de om pofticios...care e SECRETUL?

Gabriela Cara spunea...

Nu este nici un secret, doar branza trebuie sa fie ffff bine scursa de zer, am mai spus-o, eu folosesc branza de vaci grasa de la milli si nu am avut niciodata probleme. Nu fac reclama acestei branze, insa zic ca este cea mai potrivita pentru papanasi. De prajit ii prajesc in tigaie de teflon cu mult ulei, asa cresc bine si se rumenesc frumos.

Visez cu papanasi... spunea...

Multumesc pentru raspuns! Eu sunt incepatoare in ale bucatariei si mai fac gafe, dar o sa mai incerc, nu ma dau batuta asa usor. Ce-i drept n-am folosit braza Milli, insa cu prima ocazie o s-o testez.

Anonim spunea...

Deja mie mi s-a facut pofta ...arata extraordinar si cred ca sunt pe placul meu...de abia astept sa fac si eu dupa ce gat cremsnitul.

Miruna spunea...

Multumesc mult de tot de reteta! Cu ei am reusit sa-mi impresionez soacra! Iar soacra-mea este o femeie greu de impresionat!
La mai multe retete super extra mega delicioase!

Anonim spunea...

n-au iesit deloc :( sunt necopti in interior ;cred ca faina e totusi prea putina

Gabriela Cara spunea...

Crezi prost... ti-au iesit necopti poate pentru ca ai dat flacara mare, i-a luat la suprafata si in interior au ramas cruzi. Sau poate ai avut o branza prea zemoasa si atunci bineinteles ca mai trebuia faina. Deh, iti mai trebuie ceva experienta ca sa poti echilibra cantitatile atunci cand este cazul... asta trebuie sa simti. Eu am specificat si in reteta dar si in comentarii ca ai nevoie de o branza bine scursa, asadar atentie!

Anonim spunea...

Arata foarte bine papanasii.Pentru 350 de grame de branza, cata faina trebuie sa pun?Simona

Gabriela Cara spunea...

Of, of, mai, mai... Simona ;)) Pai da si tu cu regula de trei simpla si afli. La impartitul oualor, probabil ca trebuie sa le cantaresti ca sa vezi cat cantaresc amandoua si mergi pe aceeasi regula... mai mare daraua decat ocaua :)) Nu mai bine mai cumperi tu ceva branza si faci o portie ca sa te si saturi, pentru ca altfel iti vor iesi putintele.
Oricum, vezi tu ce faci :)

Florentina spunea...

Felicitari. Arata extraordinar. Sper sa imi iasa si mie la fel de aspectosi. Te tin la curent. Pupici.

Anonim spunea...

Cum pot sa arate!!!

Carmen Iordache

Alina spunea...

Am facut si eu papanasi ieri si au iesit suuuper.Data viitoare o sa fac cantitate dubla ca nu au ajuns....A fost bataie pe ei:))))).Felicitari pt reteta

Laura Alexandra spunea...

Imi faceti si mie?... Eu am reusit sa fac reteta...cu piureul crocant... .... Hihi! Dar am bagat aproape 600 gr de faina, ca nu puteam sa o fac coca, era moale ca....nu chiar ca apa, dar...pe acolo.. A fost branza prea grasa probabil..? Oricum, o camanda pt 10..nu, mai bine 15 papanasi, ca stau cu pofta-n gat de 2 luni! Multumesc! :)

Marius-Valentin spunea...

Nu prea le am cu bucataria....si e prima oara cand am facut papanasi, dar asha papanasi buni....nu am mancat nicaieri!!! Multumesc de reteta!

Anonim spunea...

Am facut si eu...dar, cam nemultumita ! I-am prajit la foc mic s au iesit foarte uleiosi ...au sorbit tot uleiul din tigaie pana cand i-am terminat...

Gabriela Cara spunea...

Imi pare rau ca au iesit asa, focul trebuie sa fie potrivit, nici tare ca sa ii arzi la suprafata si la interior sa ramana cruzi si nici mic, pentru ca vor absorbi ulei mult. Of, ce-i si cu bucataria asta.
Obisnuiesc, ca si multe alte fete din blogosfera, sa nu dau drumul mesajelor anonime, acum am facut o exceptie, dar ca sa stii pentru viitor:)

Ana spunea...

Eu cei mai buni papanasi i-am mancat in Sinaia la Cabana Schiori si niciodata nu am incercat sa fac acasa. Cu reteta ta am reusit. Te felicit pentru modul in care ai explicat reteta. Mi-au iesit super buni.

Salutari Ana

Cosmina spunea...

Excelenta reteta,dar am o intrebare: praful de sare ce e?Sare de lamaie,sau imi scapa mie termenul? Multumesc!

dia_diana58 spunea...

Pfoaaaaaaaaaaaaai , ci nacajata sunt ... pi asa minuni di blog si nu gasasc io s-un loc'sor undi si ma pot abona ? hmmmmmmmmm , grava ieruari ...
In speranta c-ai inteles tot ce ti-am scris inntr-o moldoveneasca sadea , astept sa mi se implineasca si dorinta , cat despre purcelusii astia rumeiori , toata stima , uite , chiar acum pun de-o portie , ca mare pofta mi-ai facut :d
Wk frumos , Gaby Cara !