luni, 23 martie 2009

TOCANITA DE CIUPERCI PLEUROTUS

Tocanita! Ce reteta clasic romaneasca!
Se poate face cu orice fel de carne, fie ea de pui, porc, vita etc, dar la fel de buna,
si nu mai putin gustoasa se face si din ciuperci.
Natura ne-o dat atatea soiuri, dara fiti cu bagare de seama.
Cele frumoase incanta doar ochiul, asa ca aveti mare grija.
Cu conditia sa ai un soi din cel comestibil
si sa nu fi trecut prea multa vreme de la culegerea lor, pune-te pe gatit.
No, amu hai la lucru, romane.

De data aiasta, vedeta-i ciuperca PLEUROTUS.

INGREDIENTE

- 1 kg de ciuperci Pleurotus, musai proapete si fara pete,
- 2 capatzani zdravene de ceapa uscata,
- 1-2 legaturi de ceapa verde,
- 1 lingura de faina,
- 1 foaie de dafin pentru aroma,
- 2 linguri pasta de tomate,
- 200 g rosii in bulion, din cele taiate cubulete,
- 5-6 catei de ai, usturoi ma,
- 1 legatura mare de patrunjel verde,
- sare,
- chiper,
- 1 lingura de boia de ardei, din cel bland
- si undelemn, pentru gatit.

PREPARAREA

Ciupercile se spala si se curata frumusel de codite.

Astea-s ceva mai tari la mestecat si fierb mai cu incapatzanare.

Palariile, tocate ceva mai mare,

se calesc in undelemn pan' ce se-nmoaie.

Ele isi vor lasa apa, dar dupa ce scad,

se mai adauga apa si se calesc domol.

In alta tingire se caleste in untdelemn toata ceapa tocata marunt.

Dupa ce a prins a luci-n culoare aurie,

se-mprastie deasupra o lingura de faina, din cea strecurata.

Se amesteca cu duhul blandetii, musai cu lingura de lemn.

Se inroseste cu paste de tomate

si se drege de aroma cu o frunza de dafin.

Se adauga apa proaspata si se lasa in tihna sa fiarba,

pan' ce ceapa se inmoaie si formeaza un sos de sa te lingi pe deshte.

E vremea ca sosul sa-l punem peste ciuperci,

dimpreuna cu rosiile din bulion, cele taiate frumos cubulete

si lingura de boia dulce.

Se mai racoreste cu putina apa, sau supa (pentru cei ce nu tin Sfantul Post),

apoi se lasa sa fiarba inabusit, coperite cu un capac.

Cand tocanita-i aproape gatata, se pune ai, sau usturoi cum ii mai zice, taiat la cutit.

Se drege de sare si chiper, dupa gust,

se mai intarata focul sub tingire, pret de cateva clocote

si se impodobeste cu frunze de patrunjel tocat marunt.

BAGATI DE SEAMA !

Ciupercile, de orice neam or fi,

e musai sa se sareze numa' cand s-or gatat, altfel se intaresc.

Amu ca-i gata, tocanita se serveste romaneste, fierbinte, langa un botz de mamaliga,

stropita la final cu o ulcica de vin alb racit si multa voie buna!

VARIATIUNE

Vinul din ulcica poate fi turnat, cam la un pahar,

nu in gat, ci-n loc de apa la ultima fierbere.


AMU, POFTA MARE, DRAGI OASPETI !


13 comentarii:

webmaster spunea...

Io la polpa di pomodoro me la faccio da solo, comunque dev'essere buono, mi piacciono molto i funghi

Anonim spunea...

Va multumesc frumos pentru reteta....a fost un festin delicios

Rodica spunea...

Ma fascineaza retetele tale si felul cum le descrii . Nu am incercat nici o reteta inca dar sigur in curind pe ecrane :) .
Multumesc.

Sorin 42 spunea...

Azi am facut prima data ceva de mancare si am inceput cu asta... a iesit f.buna pana la capat!

Sorin 42 spunea...

Mi-era dor si am recidivat...

gabi.rusu spunea...

Am adaugat reteta in Favorites! Si ma duc in piata sa cumpar niste ceapa verde ca sa am toate ingredientele! De abia astept sa incerc si eu aceasta reteta, suna de-a dreptul delicios! Multumim! :)

Anonim spunea...

Este delicioasa!! F buna reteta si f faina prezentarea! multumim!

rusu ioana spunea...

Pt. a te face sa zimbesti as vrea sa stii ca eu am gasit din intamplare blogul si fiind insarcinata aproape de nastere doar comentariile mi-au dat o pofta ...sunt pline de savoare si am avut senzatia ca mama e in bucatarie si mi le spune ,din pacate a plecat dintre noi.Am vazut comentariul cu crema la plic
dar din pacate cred eu ne e rusine sa recunoastem ca folosim asa ceva.
Pe bune eu chiar am incercat retete cu crema clasica si au iesit un mare bluff
salutari si numai bine

Anonim spunea...

Nici nu am savurat gustul dar mirosul ma doboara ,eu dau instructiuni si sotia gateste,bine instructiuni duba reteta ta,dar sant convins ca o sa am o masa super faina,multumim.

loredana spunea...

mda..chiar acu ma duc sa le pregatesc....imi place reteta si deja am inghitit in sec.....ca o sugestie..daca ar fi posibil si un timp aproximativ de gatire..ca sa ne dam seama cam cat stau pe foc....multumesc anticipat!

MARUSIA spunea...

Sunteti o doamna ...de poveste ... Cum de stiti cuvinte pe care le foloseau parintii mei ?! Ma satur numai cat citesc prezentarea...Atata doar ca eu voiam sa pun ceva conserve ...interesante....cu Pleurotus , deoarece am reusit sa cultiv aceste minunatii . Continuam cautarile...Pe curând...

Marin spunea...

Ffff buna.....Ne am spart..:)

Marin spunea...

Ffff buna.....Ne am spart..:)