vineri, 13 martie 2009

PRAJITURA CU MERE ȘI BEZEA

De 23 de ani prestez aceasta reteta si nu ma satur de ea.
Nu stiu ce hoti imi tot intra-n casa cand o fac,
ca abia ce o scot din cuptor, ca ma si prada furaciosii.
Si sa o tii in mana, trebuie sa o faci cu delicatete,
ca e atat de fina si usoara ca nu-ti ajunge o tava la o masa.
Ma rog, noi suntem cinci si daca il mai pui pe Zamzuu,
care face cat trei si mananca cat patru...
Sa-ncepem!

Se spala si se curata cca 2 kg de mere, de preferinta soiul Ionatan.
ATENTIE !!!
Fara "musafiri" in jurul tau, ca ti se duce gramajul cat ai zice praji.


Se rad pe razatoarea mare...

...si se calesc impreuna cu zahar, dupa gust, pana scade apa din ele.
Cand sunt gata, se adauga scotisoara.
Acu'-i acu'. Ca tre' s-o ascunzi, s-o fereci intr-un seif,
ca in stadiul asta, daca lasi garda jos, te asigur ca iar o iei de la cap.
Cu piticii mei, niciodata nu sunt sigura ca fac destule mere coapte,
ca stau in jurul meu, ca puii in cuib, cu ciocurile deschise.
Si crezi ca pot sa-i refuz?
Ingrediente
- 5 oua
- 250g zahar + 5 linguri zahar
- 180ml ulei
- 125ml apa clocotita
- coaja rasa de la o lamaie
- drojdie cat o nuca mica (nu de cocos)
- 10g praf de copt stins cu zeama de lamaie
- faina cat cuprinde, ca la chec, coca sa faca falduri atunci cand curge (nu pe jos)

Se separa ouale. (ca-s certate)
Cele 5 galbenusuri se freaca cu 250g zahar, pana se albesc.
(mai bine zis, pana dau in benga)

Se adauga uleiul, putin cate putin...
...apoi apa clocotita, (arsh) turnata usor si mixand rapid.
Se adauga drojdia (cand compozitia este caldutza)
si praful ce copt stins cu zeama de lamaie.
Se incorporeaza faina, atat cat este necesar ca aluatul ca curga in falduri.
(o merge si la perdele treaba asta cu faina...?)

Compozitia se pune in tava unsa cu unt si deasupra se pun merele calite.
(daca mai ai)
Se coace la 180 grade C
si cu 5 minute inainte sa fie gata
(ea se rumeneste usor)
(aiurea, se imbujoreaza de rushine)
se scoate din cuptor...
...si se repartizeaza deasupra merelor o bezea
facuta din 5 albusuri (alea certate cu galbenusurile) si 5 linguri de zahar(iei mata un pieptane rar, ca pentru cheliosi si faci niscai aratura de primavara pe deasupra)

Se introduce din nou in cuptor pana bezeaua prinde o usoara crusta aurie.
(pan-aci i-a fost)
Cand incepe sa se raceasca, prajitura "transpira" (cald al draq) prin bezea siropul din mar.Cat despre tava,
o incepi...
...si nu-i...
(iaaaaarr...???)
POFTA BUNA !!!
(daca mai ai la ce...)

Comentarii cu gura plina (ca de asta e buuun) de Zamzuu.




25 de comentarii:

Anonim spunea...

Buna Gabi, am facut si eu prajitura asta, am tinut-o destul in cuptor si vazand ca nu transpira am scos-o , eram cam suparata, dar surpriza a doua zi dimineata era...transpirata.A fost foarte buna si frumoasa.
P.S.imi place blogul tau!Felicitari!

Gabriela Cara spunea...

Buna draga Dia! Eu am explicat in postarea mea de pe culinar ca, in cuptor nu trebuie tinuta decat pana se aureste putin, de abia dupa aceea, cand se raceste bine, incepe sa "transpire" sirop. Cu cat o tii mai mult in cuptor, ea prinde crusta si siropul nu mai iese.
Ma bucur ca in final a iesit asa cum trebuia. Sa va fie de bine.
Multumesc si te mai astept!

Anonim spunea...

Atat de frumoasa este prajitura asta incat azi o voi incerca negresit! Sper ca numele meu de Gabriela sa-mi poarte noroc! :) A!... era sa uit: chiar ma grabesc sa o fac deoarece sunt singura acasa pentru cateva ore si...iau in serios avertizarile tale vis-a-avis de hoti!!

Gabriela Cara spunea...

Hai, ca abia astept sa-mi scrii cum au decurs pregatirile! Sigur a fost un succes.
Te pup si iti doresc un an nou fericit, plin de realizari!

Lilly spunea...

Eu de doi ani tot fac prajitura aceasta.E preferata noastra, la ceva dulce cu mere.

Prajitura cu mere spunea...

Excelenta prajitura, este preferata mea, nici prea dulce, nici prea acrisoara, am incercat-o si eu si mi-a iesit :)

Anonim spunea...

prajitura mea este acum in cuptor. Imi pare ca este tare aratoasa, asa deci, astept sa-i simt gustul :)

Mihaela spunea...

...
- drojdie cat o nuca mica
- 10 g praf de copt stins cu zeama de lamaie
- faina cat cuprinde, ca la chec, coca sa faca falduri atunci cand curge

gabi, cat anume inseamna "drojdie cat o nuca"? 25 g sau mai putin?
daca pui drojdie mai pui si praf de copt? mi se pare ciudat ca pui drojdie la un blat gen pandispan.
"faina cat cuprinde" cat inseamna? un numar de linguri ceva...


si inca ceva:
compozitia se pune in tava unsa cu unt si deasupra se pun merele calite
eu asa amn facut, cum spui tu, dar merele mi s-au afundat in compozitie. nu trebuia putin tinuta la cuptor inainte sa pun merele?

Gabriela Cara spunea...

Drojdie cat o nuca inseamna 15g, asa am reteta de 'njde ani si asa am procedat de fiecare data, nu vei simti gustul in coca finala, nici de drojdie, nici de praf de copt. Faina nu am cantarit-o niciodata si nu as putea sa-ti spun cate linguri se pun, insa trebuie sa obti un aluat curgator in falduri, asa cum am si scris in reteta, depinde mult si de calitatea fainii, una fiind mai uscata, alta avand umiditate mai mare si atunci cantitatea difera, trebuie sa o potrivesti din ochi. Daca ti s-au dus merele la fundul tavii, inseamna ca aluatul a fost prea subtire.
Multe alte gospodine au facut-o si le-a iesit foarte bine, chiar este postata pe mai multe bloguri culinare dupa reteta mea si nimeni nu s-a plans, ba din contra a fost si este superapreciata.

Mihaela spunea...

multumesc pentru lamuriri. acum stiu cum sa o fac si mai buna.
ai dreptate, este foarte buna si intradevar am gasit-o pe foarte multe bloguri.
la mine nu a transpirat...poate si din lipsa...s-a mancat ca nici nu a mai putut saraca sa transpire.
cel mai probabil, la sfarsitul saptamanii, revin cu inca o portie.
inca o data:MULTUMESC pentru reteta. e NEMAIPOMENIT DE BUNA.

Gabriela Cara spunea...

Mihaela, preajitura nu a transpirat pentru ca acel sirop iese din mere, iar daca acestea au cazut la fundul tavii, nu a mai putut patrunde prin aluatul de deaspra. Prin bezeaua pufoasa trece lesne. Succes!

ica spunea...

Gabriela draga,nu ti-am mai scris de mult dar asta nu inseamna ca nu ti-am probat aproape toate retetele.Acuma o sa fac prajitura asta care imi face teribil cu ochiul.Din cauza ta mi-am luat si robot nu e asa de performant ca al tau dar merge.Multumesc pentru idei!

ica spunea...

nu ma pot abtine:e cea mai buna prajitura cu mere pe care am mancat-o! Paste fericit!!!

Anonim spunea...

Buna
Incerc si eu Sa o fac dar nu stiu ce se intimpla Cu 125 ml apa fietbinte cind o folosesti nu sta in rezeta
Pt un raspunt iti multumesc anticipar
Sonia

Gabriela Cara spunea...

Sonia draga, citeste cu atentie reteta si vei vedea ca apa clocotita e trecuta si in reteta nu numai in ingrediente.... deci spor la treaba :)

Raisa spunea...

Buna Gabriela.M-am hotarat in sfarsit sa-ti scriu ,urmarindu-te de putin timp,eu fiind o incepatoare in ale bucatariei,am incercat 2 dintre retetele tale,ultima fiind aceasta praji cu mere,si surpriza...CHIAR MI-A IESIT!!!am ramas chiar si eu uimita,singurul inconvenient a fost grosimea si "pufosenia" blatului,data viitoare o sa fac intr-o tava mai mica.Primul meu tort(reusit)a fost cel "magic"dupa reteta ta.Arata atat de bine,incat nu am cedat in urma esecului de la primul blat(care s-a intarit,s-a lipit,nu a crescut deloc)si am perseverat incercand inca odata,a 2 oara mi-am permis sa modific putin reteta ta si am bagat un blat normal, de pandispan,care-mi reusea la orice ora,iar restul cremei,designului...ITI APRTINE.a fost o aparitie cu adevarat.ITI MULTUMESC.(o admiratoare din umbra).

Gabriela Cara spunea...

Multumesc mult, Raisa! Esti o scumpa! Iti doresc sarbatori fericite si imbelsugate!

Anonim spunea...

cautam niste sarmale de post si asa am ajuns la tine,m-am distrat citind prajitura cu mere,esti foarte simpatica, am so incerc si eu,am sa revin sa-ti spun daca a iesit.MULT SUCCES

Unknown spunea...

Mi-a iesit ceva ceva dar blatul este foarte subtire. Abia se vede. Oare din ce cauza? Trebuia sa pun mai multa faina? Off parca mananc bezea cu mere atat :))

Gabriela Cara spunea...

Ma gandesc ca tava ta a fost prea mare... chiar sa nu fi crescut deloc si cu praf de copt si cu drojdie? Trebuie sa pui faina pana iese un compozitie grosutza care curge de pe lingura in falduri, iar in tava sa o poti intinde cu lingura.

Postolache Violeta spunea...

Am comis-o! Fenomenal de buna, a transpirat regulamentar, blatul a crescut mai mult decat speram, una peste alta, sa tot mai fi fost vreo tava! Multumesc pentru reteta!Pupici!

anca spunea...

Extraordinar de buna!Am facut-o de cateva ori, si de fiecare data am primit laude si sunt intrebata de reteta.Prajitura "crem a la crem" a devenit vedeta in localitatea in care locuiesc :P

Liudmila spunea...

Gabriela abia ieri am dat de bloggul tau si aceasta a fost prima reteta care mi-a facut cu ochiul si cum am ajuns acasa de la serviciu m-am apucat sa o fac.
Si spre mirarea mea, chiar mi-a iesit!Putin merele s-au cufundat in aluat dar nu e mare problema, am inteles deja ca trebuia sa-l fac putin mai gros.
Dupa ce am scoso de la cuptor nu era transpirata, dar nici o jumatate de ora nu a trecut si a iesit o minunatie de transpiratie.
Si cum eu sunt la dieta am facut-o mai mult pentru sotul meu care iubeste tot ce e dulce, cu gindul ca eu doar sa o gust. Aha, atita imi trebuia, nu ma puteam opri de mincat.
E super de gustoasa. Cu siguranta ca am s-o mai fac si nu numai o data.
Iti multumesc pentru descrierea amanuntita si pentru asa minunate retete.
Eu deja am ochit alta reteta.

Gabriela Cara spunea...

Ma bucur, Liudmila si iti multumesc din suflet! Spor sa ai!

dana-maria spunea...

Am incercat prajitura- este excelenta. Credeti ca ar reusi cu caise?