joi, 1 decembrie 2011

SARMALE CU PĂSAT ȘI MIX DE CIUPERCI

Sunt atatea posturi peste an, ca retetele de bucate dedicate ar putea concura lejer cu cele de "dulce". Si printre acestea am gasit o veche si de "bashtina" reteta de sarmale cu "ciumperci di tati niamurili", ordonate militareste langa galbejita mamaligutza, (de ce i-o zice asa cu diminutiv nu stiu, ca omu' meu cand isi pune-n blid, goleste juma' de ceaun), dar "jmecheria" e ca mamaliga e si pe la interior, ca pe langa orezul clasic, sarmalele astea au si păsat, adicatelea porumb macinat din topor, cu barda, grosier. Si daca va spun ce haios a fost cand ca am dat cautare pe net dupa "Păsat" si mi se afishau doar poze nu cipandelu baletist sau familia de masini germane botezate asa. Cred ca niscai retete cu pachetele de pectorali, bicepsi si abdomene marca Păsat, sau cu Passat cu volan pe dreapta, 5000 cm cubi si 260km/ora ar fi fost mai atractive, dar picau cam greu la stomac, pe cand asa, in varianta comestibila, păsatul da parfect pe langa un ghiveci de ciuperci autohtone si alte alea de baza, infashurate in foaia clasica de varza murata. Si la stomac pica greu doar daca le pui gand rau la toate, deodata. Si credeti-ma, aceste

SARMALE CU PĂSAT SI MIX DE CIUPERCI
sunt o nebunie. 

Cea mai haioasa combinatie ar fi: 
La geamul casei de comenzi opreste un Passat din care coboara Păsat sa ceara Sarmale cu Păsat. Operatorului nu i-a păsat de Păsat si l-a pasat cu tot cu Passat la bucatarie sa astepte prepararea sarmalelor cu păsat.
Daca voua v-a pasat de povestire si vreti reteta de sarmale cu păsat, luati d-aci:

INGREDIENTE - sau piese de schimb
- 350g de păsat (nu Păsat și nici Passat)
-150g de orez (cu granulatie normala)
- 500g de mix de ciuperci (hribi, galbiori, champinion sau ce aveti pe pereti prin baie)
- 2 morcovi (pivoti)
- 2 cepe namile, sau 3 potrivite (capete de bare)
- 2 linguri de pasta de tomate (pigment de vopsea)
- cca 300 ml de suc de rosii (vopsea)
- ulei (de motor)
- sare si pier (catalizatori)
- piper boabe (bile de rulment)
- boia de ardei dulce si iute (aditivi)
- cimbru si marar uscat (odorizante)
- 3 verze murate (soacra, vecina cu pisici, si profa de Astronomie)

PREPARARE - pe banda de montaj
Pasatul se spala in foarte multe ape, pana ce apa va iesi limpede si fara hoaspe.
A se imagina cojile de boabe de porumb 
ramase infipte cu incapatanare intre dinti (rotile dintate), 
dupa o portie de floricele.

Ceapa se toaca marunt, morcovii se rad pe razatoare
si impreuna se calesc in ulei "de motor" ceva mai multicel.

Ciupercile se spala, se taie feliutze si se adauga peste...

Eu am avut restul de ciuperci conservate uscat si rehidratate.

Se zapacesc de cap toate la foc domol si se calesc pana scade apa lasata de ciuperci.

Se "aditiveaza" orezul spalat, apoi, ghici ce...

PĂSATUL.
Asta e dom'le. El e subiectul. 
Nu arata el a masina si nici a baletoman, dar da bine-n blid. Si-n stomac.
Se rastoarna toata "basculanta" de pasat si se ineaca un pic cate un pic in apa,
ca sa se hidrateze bine.

Se adauga condimentele, pigmentul natural de ardei si pasta de tomate.

Se amesteca-n "benzina", se stinge focul, 
se "lasa capota" să acopere tot si se lasa sa se raceasca domol.
Daca ti se pare prea uscat, mai poti adauga "de la pompa" apa fierbinte si ulei,
inainte sa formezi sarmalele.

"Amvelopele" se prepara clasic.
Varza se spala, se portioneaza si se casapeste pe la "nervurile" mai groase
cu ciocanul de snitele.

Se aseaza umplutura pe "parbriz"

Se roluieshte "amvelopa".

Si formeaza o "roata de rezerva".

Se "chituieste" cu varza tocata.

Se "vopseste caroseria" cu suc de rosii.

Si se lasa sa fiarba la foc mic doua ore si jumatate, timp in care se mai
adauga apa din belsug, pentru ca pasatul trage sa se umfle,
apoi se baga "jeanta" in cuptor pentru alta ora si jumatate.

Cand Pasatul e gata, se prezinta pe un "capac de roata" incapator,
ca pe langa "amvelopele"de iarna obligatorii,
musai sa ai si mamaliga de "rezerva" si tre' sa-ncapa toate.

Pentru cei ce nu tin post, se serveste cu smantana tip "Alb 13"


Aici e o sarmalutza "segmentata", gata sa fie "basculata".

"Revizia capitala" fiind facuta, se face "receptia", nota de plata,
si se cheama domul Păsat sa-si ridice "pe cric" portia de
SARMALE CU PĂSAT.

Daca v-a păsat ce-am scris, va"dirijez" un

POFTA BUNA!
si drum bun!

26 de comentarii:

Dana2dor spunea...

Bune rau :)
Zi-mi si mie unde ai gasit pasat ca m-as incumeta sa te "plagiez" cu sarmalutzele astea.
Pup si o zi insorita frumosilor!

In bucatarie la Sidy spunea...

Nota maxima pentru relatare !!!
Sotul meu e mort dupa sarmalele cu pasat, asa ca...fiind prima pe aici am sa te rog sa-mi dai vreo doua sarmalute .....
Minunat arata !
Weekend minunat !

In bucatarie cu Aziz spunea...

Ai di mini ci bunaciuni!!;)adevarat le-as manca precum Maruta ,de ziua nationala,cu mana din oala pe post de aperitiv,masa principala si hai fie si desert!un weekend linistit va doresc!!

Emily spunea...

foarte frumos povestit :) si recunosc ca desi nu am gustat sarmale cu pasat pana acum mi se pare foarte interesanta combinatia si voi incerca si eu! :*
o seara minunata!

stormy spunea...

Nu v-a pasat ca am pacatuit uitindu-ma la voi pe site: am incalcat porunca a 11-a care zice asa: nu rivni la mincarea altuia ;)
Dau oricind un passat pentru sarmale cu pasat!!

pansy spunea...

io te astept maine sa vii cu cratita!

Iepure spunea...

Gaby, mai ai vreuna? Pliiiiiz! Arata de milioane!!
Pup fata frumoasa si harnica!

Zamzuu spunea...

Draga Dana, eu sunt responsabil cu sacosele, ca fiecare gospodarie trebuie sa aiba carausul ei, asa ca informatia e la mine. Au asa ceva in piata Crangasi, la taraba semintarilor. Astia, adica astea (ca-s muieri) sunt precupetii de seminte de tot soiu'. Dar cred ca nu numai aici, in piata de langa mine au asa ceva. Daca vrei, spune-mi si-ti cumpar.

zamzuu spunea...

Draga Sidy, esti invitata mea. Ma avem. Multumesc pentru aprecierea textului. Ma stradui.

zamzuu spunea...

Shi-i ashe di nashpa sa-ti vari vreascurili prin cratitili oaminilor ca nemancatu'. Urat! Multamin di urari bre.

zamzuu spunea...

Emilia, nu ai ce pierde, ba din contra. Daca le faci, fa in asa fel sa stim si noi. Te salutam!

zamzuu spunea...

Draga Stormy, atunci sa instituim si porunca a 12-a.

Sa se faca sarmale mai multe, daca v-a pasat asa mult.

Am zis!

zamzuu spunea...

Iepurila, da, mai avem, ca nevasta facu destule. Da' tie iti fac altele, cu morcovi. Vrei?

Diana spunea...

Ptiiiuuu!! ce bine arata! :D Delicioase si chiar simplu de facut! Super reteta! :D

daniela spunea...

Buna! Pasatului asta la noi in Moldova i se mai spune si "crupe".

Gabriela Cara spunea...

Da, asa este, in Moldova, crupe se spune la pasat.

Anonim spunea...

fata frumoasa,imi place sa intru des pe blogurile culinare.
vezi ca in blogul tau e ceva in neregula, cand vreau sa vad reteta se misca destul de lent imaginea, chiar cu intreruperi.
nu e ceva de la calculatorul meu fiindca am probat pe alte site uri si nu se intampla asta
nu de alta da cand intru aici la tine sunt foarte nerabdatoare sa vad ce ai mai gatit si lentoarea imaginilor ma dispera tu
altfel esti o forta dulce
sarbatori fericite, sanatate , la multi ani si la mai multe torturi ca s moarta dupa ele - aurelia

Anonim spunea...

Minunata reteta, am cumparat si eu pasat si ma pregatesc sa o incerc maine. As vrea sa stiu cam cate sarmale ies din cantitatea de ingrediente, pentru ca eu sunt singura "postitoare" in casa si daca ies multe fac doar jumatate de portie. Multumesc mult!

Gabriela Cara spunea...

Multam de sesizare, Aurelia. Si la mine se incarca pagina mai greu si daca nu astept putin, tot asa patesc. Oricum ii spun sotului sa vada el despre ce este vorba.

Gabriela Cara spunea...

Ohooo, din cantitatile mele iti vor iesi 85 de sarmalute, spun asa si nu sarmale pentru ca eu le fac maruntzele. Injumatateste portia ca sa fi sigura ca nu arunci din ele. Spor la sarmalit!

Anonim spunea...

wow, e super reteta! Va trebui sa o incerc si eu acum de Craciun! Multumesc, Gabriela!

Alexandrina spunea...

Sarbatori fericite, cu sanatate, bucurii si impliniri!

Miha spunea...

Craciun fericit si linistit in continuare, alaturi de cei dragi!

In bucatarie la Sidy spunea...

Iata si Craciunul trece,
Nu-i zapada si e rece.
Doar in inimi este cald si in verdele din brad.
Si-a trecut o sarbatoare,
Ce-a lasat in urma oare?
Sper ca numai lucruri bune, sa fii fericita,lume!
Asteptam sa vin-acum
Anul Nou,este pe drum.
Spor s-aveti la pregatire si distractie din plin!
LA MULTI ANI 2012!

Alina spunea...

Imi lasa gura apa...bunica facea sarmale de-astea...n-am mancat de vreo douzaji'de ani.Da' nu stiu de unde sa iau pasat,oameni buni...

La Vera in bucatarie spunea...

Nu am mai mancat de cativa ani sarmale cu pasat.Mie imi plac cele cu carne,afumatura,fara orez .Chiar aseara am primit o punga de pasat de la o matusa care si e-al primise .AM pregatit acum umplutura pentru sarmale cu niste carnita de porc si slaninuta afumata.Iar la fundul oalei voi pune si un os afumat .Deja imi las agura apa cand le-am vazut pe astea si la gandul ca si ale mele vor fi numai bune de mancat in scurt timp.