vineri, 12 septembrie 2008

TORT ȘAH


Nu greu de realizat, dar cere ceva migala si rabdare.

Examenul de trecere il consta in acuratetea cu care veti taia feliile transversale in tort, ca sa obtineti cele patru felii de blat si, mai ales, inelele care sunt FOARTE FRAGILE.
Aspectul final al feliei taiate va compensa cu varf si indesat timpul pertecut "pe langa pacient", iar gustul fresh al cremei din fructe de padure va invada cerul gurii.
E "de fitze", da bine la musafiri. Nu veti fi dezamagite. Bafta si rabdare!

INGREDIENTE

Blat
- 5 oua
- 175g zahar
- 1 fiola esenta de lamaie
- 125g faina
- 125g amidon
- 3 ligurite rase praf de copt
- coaja de lamaie

Crema
- 250g fructe de padure
- 10 foi gelatina
- 75g zahar
- 250g branza de vaci
- 600ml frisca

Ornat
- 200ml frisca
- 1 plic intaritor de frisca
- inimioare de ciocolata

Preparare blat
Se bat ouale intregi cu mixerul impreuna cu 5 linguri de apa fierbinte, zahar, esenta si coaja de lamaie.


Se amesteca faina impreuna cu amidonul si praful de copt si se inglobeaza cu atentie in compozitia de oua.


Se toarna comozitia in forma de tort tapetata cu hartie de copt...

...si se niveleaza.

Se coace blatul la 180 C, timp de cca 35 minute, apoi se scoate si rastoarna pe un gratar de bucatarie, se desprinde hartia de copt si se lasa sa se raceasca bine.

Prepararea cremei
Gelatina se lasa la inmuiat in apa rece timp de 10 minute.

Intr-o cratita se incalzesc fructele de padure impreuna cu 75g zahar si 2-3 linguri din siropul pe care l-au lasat fructele.

Se iau de pe foc si se lasa sa se racoreasca. Se stoarce gelatina si se dizolva in compozitia de fructe care este calda inca.

Se mixeaza branza de vaci rece, se aseaza in compozitia de fructe si se inglobeaza.


Se bat cu mixerul cei 600ml de frisca rece, se inglobeaza in crema de branza.


Asa arata crema la final:

Blatul racit se taie pe 4 niveluri astfel incat sa se formeze 2 blaturi late si 2 blaturi subtiri. Este bine ca blatul de jos si cel de sus sa fie mai inguste.

Din blaturile mai groase se vor taia cate 6 cercuri concentrice, folosind un sablon de carton.


La taierea blaturilor si a cercurilor am apelat la ajutorul sotului meu, pup eu manutzele lui.
Se taie cu cutitul de jur imprejurul inelelor. ATENTIE! Taietura se face pe exteriorul sablonului, nu pe interior. E mai usor asa.

Ulterior inelele vor fi asezate decalat ca in imagine.

Asamblare
Se aseaza pe un platou un blat subtire, se pune in jurul lui un inel metalic de forma de tort si se aseaza pe marginea lui primul cerc de aluat, mare, apoi cercul a 3-lea si al 5-lea de aluat.
Se spriteaza intre ele crema de fructe de padure.


Se aseaza deasupra cercul al 2-lea si cel al 4-lea de aluat, precum si mijlocul.
Intre ele se spriteaza crema.
Se fac in acest mod 3 nivele de inele-crema, apoi se incheie zidaria cu blatul subtire ramas.
Apoi se da tortul la frigider cca 3 ore. Dupa ce se intareste, se indeparteaza bordura de metal din jurul tortului.

Finisare
Se bat cu mixerul 200ml frisca impreuna cu praful intaritor.

Cu aceasta frisca se "tencuieste" tortul si...

... se "zugraveste" dupa placul fiecaruia.

Astea-s inimioare de ciocolata pe care le-am facut din ciocolata topita, turnata pe hartie de copt, lasata la racit in congelator si...

...taiata cu forma incalzita.
La final, "constructia" arata asa.

La "predarea-receptia" lucrarii, gasca de fomisti nu s-a lasat impresionata de "exterioare" si a dat navala in "interior".

ESTE CA ARATA FAIN?

13 comentarii:

Edith spunea...

Superb tortul, Gabi! Felicitari pt blog si pt minunatiile pe care le faci! :)
Il stiu pe sotul tau cumva de la "Chestiunea zilei"? Sau doar seamna? :P

Gabriela Cara spunea...

Multumesc draga Edith pentru felicitari.
Da, sotul meu este cel pe care il vezi acum in rolul lui Gogoasa. Chestiunea Zilei a fost inceputul. Ce vremuri!
Am mai conversat cumva si pe Culinar.ro?

Edith spunea...

Pe vremea aia cred ca ma uitam eu mai mult la tv, acum sunt mai... selectiva din cauza timpului. Sa-ti traiasca! :)
Da, am cont pe culinar dar scriu mai rar si mai mult citesc decat scriu cand am timp - io-s aia cu nick-ul Edith :)

Anonim spunea...

Ciao! Foarte frumos! Si intr-adevar multa migaleala.
O nelamurire am: cum faci 'tencuiala' cu frisca a tortului? Foarte interesant! Sincer nu am mai vazut pana acum. Poti explica in cadrul blogului in mod mai detaliat aceasta operatiune?
Multumesc! Sorina

Ral spunea...

Am folosit sambata metoda tortului tau, doar ca a trebuit sa-l fac de post, deci a fost blat - negresa si crema - budinca de vanilie.
Cele mai mari emotii le-am avut cand l-am taiat ;)), dar a iesit in interior superb. Multumesc pentru reteta si instructiuni.

Gabriela Cara spunea...

Intocmai, asa emotii mari am avut si eu la momentul taierii, urmate de o exclamatie de bucurie la vederea sectiunii.
Ma bucur ca a fost un succes.
Te pup dulce!

Unknown spunea...

Tare frumos tortul! Oricum, orice faci tu, iese minunat! Felicitari, Gabi!
Apropo...Gogoasa e un personaj minunat! De multe ori am urmarit episoadele si radeam in hohote :).
Va urez multa fericire si sanatate si sa fiti mandri unul de celalalt!Va pupic!

claudette spunea...

superb tortul, super ideea!
vreau sa-l fac si eu maine pt sotul meu, insa vom avea musafiri si am o problema cu dimensiunea!
cam ce diametru are din 5 oua?? cate portii ies??
multumesc frumos!!

Gabriela Cara spunea...

Multumesc draga Iulia. Ce-si doreste mai mult o gospodina decat aprecieri ca astea, la fel si un actor de comedie ca Zamzuu, hohote de ras. Multumim din suflet.

Si eu te pup dulce.

Gabriela Cara spunea...

Claudette draga, apreciez ca o sa ai nevoie de forma de 26 de cm. Spor la tortalit si tine cont de un sfat: insiropeaza usor blatul. Va iesi cu mult mai fraged. LA MULTI ANI PT SOTUL TAU!

claudette spunea...

multumesc frumos!!!
deci il voi face dublu:)

Anonim spunea...

Ciao! In primul rand felicitari ptr munca ta...Ai un blog superb!!!Esti o sursa de inspiratie infinita :)Acum o intrebare legata de acest tort: as putea inlocui branza de vaci cu mascarpone sau ricotta? Nu e urgent sa-mi raspunzi; pregatim (eu si sotul meu :D)o surpriza unui amic si imi fac temele din timp.
Te pup, sa va binecuvanteze Dumnezeu cu tot ce este mai bun. Salutari din Toscana. Janin

Unknown spunea...

Munca naibii! Dar arata demential!