joi, 5 noiembrie 2009

MUSACA DE CARTOFI

Frate, de cand ma rog de Gabi sa-mi faca mancarea asta... Nu ca e greu de facut, nici ca ar avea vre-un secret imposibil de aflat sau ingrediente speciale, ci pur si simplu ca in familia ei, ideea de musaca era clara: cu vinete. Dar cum zice si vorba, cate bordeie, atatea idei cretze. Sau fixe, ca multa vreme m-am tot rugat la duhu' cratizii sa faca sa apara macar o portie. Si am tot frecat ulcelele, si pe-o parte si p-alta, doar doar apare namila aia vaporaosa (duhu', deh) sa-mi indeplineasca ofu'. Si mai zice lumea ca sa nu crezi in farmece. Iote ca nu trecu multa vreme, cam 10 ani la numar, ca de atat timp fac cu Gabitza mea o pereche si intr-o zi innorata cu soare, de ploua cu ceatza peste ninsoare, cand rafalele de vant nu se miscau deloc si rasarea luna la fereastra, m-am intors de le filmari si inainte sa dau buzna in bordei, zbierand din toti rarunchii s-anuntz consoarta ca-i sosi berbantu', adulmec un miros vechi, din vremuri imemoriale, ce-mi cotropi narile instantaneu. Raman o clipa nemiscat si dau drumu' la "aspirator" sa-mi umplu foalele de asa mireasma faina, cand de dupa colt rasarii mandra mea, jubiland poznasha.
- Cum miroase? ma intreba.
Cu gura inundata bolborosec : - Ai facut musaca...?
- Ihi!
- ...de cartofi?
- Ihi!
- Multa?
- Ei multa, o craticioara. Vad bine, voia sa ma necajeasca. Nu facu' multa, e adevarat, ca multa la mine inseamna cam cat o cada sau macar o roaba, acolo, da' nici o craticioara nu facu'. Pe gratarul din aragaz trona orgolioasa cratitza din lut, plina de

MUSACA DE CARTOFI

Rumena, aburinda, mirosind de te traznea. Si-mi facea cu ochii, nu cu ochiu', ca avea cam la vreo 7 ochi de rosii, inecati in cascaval topit. Ce sa mai rabd. A daramat usa de la baie sa ma spal pe vreascuri si colcaind de saliva m-am asezat pe jiltz, in capu' mesei, tzapan ca o statuie, sucind doar capu' ca pe-un periscop dupa farfuria ce-si craia drum din dulap, facand o halta langa vasul de lut pentru incarcare, ca mai apoi sa poposeasca in fata mea.
Efemera opera. A doua zi era istorie.
Acu' iar tre' s-astept cam la vreo zece ani? Poate o convingeti voi. Plizzzzz!INGREDIENTE
- 400 g de carne tocata, porc sau vita
- 3 cartofi mari
- 1 ceapa mijlocie
- 2 linguri de ulei
- 1 lingura de bulion
- smantana Grand Cucina, sau orice smantana dulce
- 2 oua
- 1/2 legatura patrunjel
- cascaval ras
- sare
- piper

PREPARARE
Ceapa se toaca marunt...

...si se caleste in ulei. Se picura putina apa
si se lasa la inabusit pana se inmoaie.

Se adauga carnea si se mai adauga putina apa,
cat sa se desfaca frumos.

Se condimenteaza cu sare si piper si se adauga bulionul...

...nu mult, doar pentru machiaj si se lasa sa se patrunda.

Cartofii se curata si se taie rondele,
potrivit de groase, apoi...

...se prajesc usor in baie de ulei.
Se scot pe servetele de hartie care sa absoarba grasimea in exces.

Se ia un vas in care se aseaza un prim strat de cartofi...

...se stropesc cu smantana din belsug...

...apoi se continua cu un strat de carne, nu foarte gros...

...si tot asa, inca o serie de cartofi, smantana si carne.
Se incheie cu un ultim strat de cartofi...

...peste care se toarna iar smantana si se decoreaza cu feli de rosii proaspete.

Se machiaza rosiile cu smantana, se adauga o canitza mica de apa
si se ascunde-n cuptor, la foc potrivit, vreme de juma' de ceas.

Se prepara un baitz din oua, putzina smantana si patrunjel...

...care se toarna peste musacaua fierbinte.

Se rade cascaval fara zgarcenie, nu ca-n poza,
ca Gabitza mea puse mai mult, da' nu se vede aci.

...apoi se mai da la copt, pana ce totul se bronzeaza fain.

Se adulmeca, se admira, se lauda nevasta,
se cearta nevasta ca n-o face mai des..

...apoi se manaca cu toata pofta de care esti in stare,
ca n-o mai vezi multa vreme.

Vezi, aci nu merge zicala:
Ochii care nu se vad, se uita!
ca mie numa' atat imi trebui,
ca o sa-mi cicalesc muierea sa-mi mai faca pan' mi s-o acri.

POFTA BUNA!

18 comentarii:

mihaela spunea...

este o placere sa citesc articolele(caci sunt mai mult decat simple retete) de pe blog!!!!

week-end minunat!!!

mihaela idriceanu spunea...

:))Asta cu "duhu' cratizii" mi-o notez!:)).Pai la ce bucate bune faci Gabi,e normal sa-l inspiri pe Zamzuu sa le descrie astfel!Felicitari amandurora!

.✿*E LENA*✿. spunea...

Arată super musacaua ta Gabriela
şi cred că tot atat de gustoasă...aici la tine am găsit
o reţetă veche de plăcintă cu griş
şi iaurt,o făceam când erau borcanele acelea de sticlă.
Îţi mulţumesc pentru ea şi pentru tot ceeace faci!
Un weekend excelent îţi doresc!

FLIK-FLAK spunea...

E atat de simpatic ca imi vine sa vin sa te ajut numai sa fie el satisfacut ( sau satul...).
PLIIIIIIIZ! Nu-l lasa in suferinta!
Promit ca fac si eu reteta si l-as chema la o portie dragul de el da stau tooooocmai in Oltenia. Mai ''ezact'' in Craiova.
Numai bine!!!!!!!!!!

yafa spunea...

Miamiiii ce pofta mi-ai facut Gabitule,tare m-as invita la o portie mai ales acum cand sunt intre doua case.Mai dati si voi cate o veste. Pupicei

Livia spunea...

Gabriela sa-ti traiasca sotul pt ca mereu ma binedispune cu povestile lui. Intru aici cu mare placere de fiecare data cand vad ceva nou, pt ca stiu ca reteta, dupa ce ca e minunata, mai e insotita si de veselia sotului tau.
La multi ani pt maine, sa fi sanatosa si sa ne incanti mereu privirile cu bunatatile tale!

Tasha spunea...

Imi ploua in gura...asa frumos le-ai prezentat,ai si talent in a descrie etapele...felicitari!

Unknown spunea...

La multi ani, Gabi, multa sanatate si clipe frumoase alaturi de familia ta frumoasa! Pupici!

.✿*E LENA*✿. spunea...

Gabriela te invit la mine
pe blog iti ridici"leapsa"
o dau si eu mai departe.
O zi superba iti doresc!

MONONOKE KITCHEN spunea...

Arata de mi-li-oa-ne! De vis! Imi vine sa musc din monitor!

Dana Mariette spunea...

Ce bine ti-a iesit!Super!Deja mi-e pofta!

retete- ina spunea...

foarte bun,felicitari
am facut si eu retete dar
ale tale sant super

Vale spunea...

Frate, nici dac nu-ti place mancarea, tot salivezi la greu numai din povestile omului.. Super mega minunata musacaua asta domne'! Felicitari pt tot ce faceti!

Zgaiby spunea...

Hai ca si azi, am sarit peste "strachinile"dietei drept intr-o portie de musaca,ca nu se mai putea, prea baleam de cateva zile p`aci!! Multumesc pt reteta si pentru postare,trai-v-ar neamu`!!!

Gabriela Cameron spunea...

Este pentru prima data cind iti scriu,sunt proaspat casatorita si locuiesc cu sotul meu in Scotia,sincera sa fiu nu imi placea s-a gatesc dar din momentul in care am descoperit blog-ul tau totul a devenit foarte usor,incerc toate retetele tale ,..va multumesc din suflet pt. ajutor aveti niste retete excelente .... Ador retetele tale si pentru ca ai un real talent in ale le prezenta...Gabriela Cameron

Anonim spunea...

gura mea e mai ceva k,cascada Niagara.ma ingras numai uitandu-ma.mor de pofta chiar dak nu stiu ce gust are musacaua k nu am mancat niciodata.va iubesc......

ContiuM spunea...

Imi place foarte mult blog-ul tau. Ai un mare talent nu doar in a gati, dar si in a prezenta retetele, determinand oamenii sa le incerce :P Multumesc frumos!!!

Anonim spunea...

maaaan, este cea mai frumoasa prezentare din cate-am citit in viata mea. nu stiu cate facultati o fi avand persoana care a scris , dar percis de litere vreo 3 ( afirm in calitate de profa de romana si engleza ,plecata peste hotare)
si zic asta , ca sa intelegeti cat am savurat . cu adevarat nu pot sa cred .... cu siguranta e superba musacaua, ( eu tocmai am pe masa una de dovlecei) , dar prezentarea este geniala!!!!!!!!!!!!!!!
parca citeam creanga, eminescu, slavici ...la un loc..... si m-a cuprins o melancolie de mi-au dat lacrimile.
inca nu mi-a revenit , si tot citesc , si ma tot mir de ce talent innascut poate zacea in unii oameni.
il rog din suflet pe sotul tau sa faca un blog si sa mai scrie , caci este un adevarat artist. talent cu caru, vagonu, tona......
(banuiesc ca numai actor poate fi, sau ceva profesor universitar la litere. )oricum, n-am cuvinte sa ma exprim , (I'm super excited ) de ce-am citit. sincer, mi-au dat lacrimile. si m-a dus cu gandul la nica si la mama lui care ``inchega apa cu doua picioare de vaca``
dar ce fac, man, incep sa bat campii...
inchei , desi as scrie pana maine .mi-am salvat textul si-l pun in rama. really, nu exagerez, de cand sunt n-am citit ceva care sa ma marcheze atat , si sa mi se para ca ma intorc inapoi in anii de liceu si facultate cu toate cursurile marilor clasici in brate.
il rog din inima sa creeze un blog , sau daca deja are unul, neaparat sa-mi dea si mie adresa.
si , totusi, o sa fac si musacaua . eu fac de mult ( chiar cu toate legumele existente) dar asta -i super sexy....
o zi super...