joi, 2 iunie 2011

SUFLEU DE DOVLECEI

Sfanta-i vara, asa spunea draga mea bunica. De cand e plecata dintre noi, rememorez aminitiri cu atat drag, inteleg altfel vorbele ei de duh si dau un mai adanc inteles sfaturilor pe care mi le-a dat. Nu mi-a fost doar bunica, mi-a fost o mama adevarata, mi-a fost cea mai buna prietena, confidenta mea secreta, cufarul meu de sfaturi, invatatoarea mea cea mai sincera, cizelatoare a gusturilor ce le-am deprins, slefuitoare a asperitatilor mele. Imi e atat de dor de ea incat o visez mai tot timpul. Ce simlu imi spunea: Fata draga, toate la timpul lor, referindu-se la a nu mai conserva fructe si legume. Si cat adevar, ca pacalind simturile cu congelatele, uitam sa apreciem prospaturile. Revenind la prima vorba, da, sfanta-i vara, pe care o astept de trei anotimpuri, pe care o venerez si pe care as trai-o la nesfarsit. Cu minunatele ei bogatii de fructe si legune, cu explozia de culori si arome din piete, zapacindu-ma incotro s-o apuc, de la cine sa cumpar mai abitir. Printre minunatele legume ce-si fac loc cu insistenta prin sacosele mele se numara si dovleceii, iar anul acesta am incercat o noua reteta, SUFLEU DE DOVLECEI CU CASCAVAL, pe care haita mea a apreciat-o din prima. Draga mea bunica mi-ar fi mangaiat crestetul cu blandete si m-ar fi sarutat pe frunte ca drept multumire pentru ce i-am gatit. Iar daca ei i-ar fi placut, va sigur, cu mana pe inima, ca asta era ca cea mai adevarat recunoastere. Sigur mi-ar fi cerut supliment. Ai mei o fac deja.

INGREDIENTE
- 4 dovlecei potriviti
- 4 oua
- 150 ml de lapte
- 250 g de smantana fermentata de 20% grasime
- 200 g de cascaval ras
- 2 sau 3 catei de usturoi zdrobiti
- ceva ulei
- un strop de unt
- o tzara de malai
- sare
- piper


PREPARARE
Dovleceii spalati se dau pe razatoarea mare
si se calesc in putin ulei pana se inmoaie si-si leapada apa.

Se amesteca cu 1/2 din cascavalul ras.

Asta schimba gustul, dar si aspectul.

Ouale se inghesuie cu smantana,
usturoiul, sarea si piperul...

...si se bat pana le vin spumele,
apoi se dedulcesc la lapte
si se toarna dimpreuna peste dovleceii odihniti si racoriti.

Vasul in care urmeaza a fi copt sufleul
se manjeste cu unt apoi se clatina in el niscai malai.

Amestecatura se rastoarna in forma de copt,
se presara restul de cascaval.

Se coace in cuptorul preincalzit la foc iute,
cam la 180 de grade Celsius,
pana prinde o crusta aurie de cascaval topit.

Se serveste cald, fierbinte, cu mustati de cascaval,
golind iute blidul, sa faci loc la inca o portie.
Ei, asa da! ar fi zis bunica mea.

Sfanta-i vara.

POFTA BUNA!

16 comentarii:

ANNEMİNELİ spunea...

Merhabalar; çok lezzetli görünüyor.Ellerine sağlık..sevgilerrr..

Adela Zilahi spunea...

Foarte mult imi plac dovlecei, tare bine arata!

Antonina spunea...

Hmmm ce pofta mi-ai facut ! Arata taare bine..

pansy spunea...

tare imi place sufleul de dovlecei,da'uite ca malai n-am folosit niciodata la el.

Dana Mariette spunea...

Am facut si eu,a fost f.f bun!merci pentru reteta!

Gabriela Cara spunea...

Multumesc Adela, este si foarte gustos, merita incercat, eu, fac ce fac si iar trantesc o portie, tare mult ne place.

Gabriela Cara spunea...

Antonina draga, ia sa il faci sa vezi ce usor este si la propriu si la figurat.

Gabriela Cara spunea...

Pansy, eu am folosit malai doar la tapetat vasul de copt cum am vazut si la Antonina, la sufleul de cartofi, mi-a placut si am folosit si aici ideea.

Gabriela Cara spunea...

Mariette, sa va fie de bine si ma bucur ca ti-a placut.

Fausta spunea...

Molto molto gustosa.

Ioana.Nagy spunea...

Foarte bun! am avut si eu succes cu aceasta reteta. l-am savurat atat rece cat si cald! Multumesc de reteta.

Anonim spunea...

de unde e bunica ta, de spune "o tzara de malai"? ... asa spuneau si bunicii mei :)

oldwiseman spunea...

Mi-a iesit muult prea zemoasa! Ceva nu e in regula cu reteta!

Gabriela Cara spunea...

Ba e chiar in regula :) daca erai atenta la pasul unde scazi in tigaie dovleceii, nu ti se intampla acest lucru. Retetele mele sunt corecte, iar daca tu nu ai scazut suficient dovleceii cum am specificat in reteta, atunci nu mai e vina mea.

Sabina spunea...

Buna ziua,
Am incercat reteta Dvs. A iesit foarte bun sufleul cu o mica precizare. Mi-am persmis sa inlocuiesc smantana clasica cu cea pentru gatit (2 cutii de 200 ml), am pus si niste branza feta si mozarella si 3 oua in loc de 4. A iesit buna si in varianta asta insa dureaza foarte mult pana scade apa de la dovlecei in procesul de calire.
Va urez succes!

Anonim spunea...

Gabitza, nu te.am mai vizitat de vreo 2 ani. :( De cand a aparut bebe in viata mea, nu mai reusesc sa vizitez blogurile mele preferate. Aproape ca nu mai reusesc sa.mi amintesc nici numele fetelor. Cand ma gandesc la numele tau imi vin in minte doua retete: Inghetata cu orez cu lapte care mi s.a parut foarte interesanta desi nu am incercat.o si Papanasii caci de la ei te cunosc. :))) Dar azi, pentru ca am primit dovlecei de la tara, si pentru ca o parte i.am facut panne, am vrut sa caut o reteta noua. Bine te.am regasit, duuulce tare din cate vad, :D si iti doresc succes si sanatate! Te rog sa ma scuzi, am de incercat o reteta noua de dovlecei de la G.C. ;) Alina